Junis staat open voor gebruik van nieuwe Stints

Stint Foto: John Wiersma (Jovimedia.nl)

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Junis staat er positief tegenover om de vernieuwde Stint te gaan gebruiken. De kinderopvangorganisatie zegt, na definitieve goedkeuring van het voertuig, voorbereidingen te willen treffen om de Stint te laten terugkeren.

De Dienst Wegverkeer (RDW) is op dit moment bezig met de laatste keuringen van de vernieuwde elektrische bolderkar. Naar verwachting mag de nieuwe Stint over een maand de weg op. 'Wij staan er absoluut voor open om weer met de Stint te gaan rijden', zegt Annabeth Beije, woordvoerder van Junis. 'Dat hebben we voorgelegd aan onze centrale cliëntenraad. Die zijn daar, met nog een aantal aandachtspunten, mee akkoord gegaan.'

'Wij vinden het belangrijk om alles goed met de ouders te overleggen', vervolgt Beije. 'Als zij geen toestemming geven om hun kind te vervoeren met een nieuwe Stint, zullen we naar alternatieve vervoersmiddelen zoeken.' De afgelopen maanden is gewerkt aan de nieuwe Stint, naar aanleiding van het ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Zo heeft de vernieuwde elektrische bolderkar onder meer gordels, een rolkooi en is de zogeheten bestuurdersconsole aangepast. 

Vastgestelde routes

Daarnaast zijn er door de minister afspraken met de kinderopvangsector gemaakt over het veilig gebruik van het voertuig. 'Als we weer met de Stints gaan rijden, zijn we gebonden aan een aantal voorwaarden. Zo moeten medewerkers die met het voertuig gaan rijden opnieuw worden getraind, moeten ze minimaal 18 jaar oud zijn en beschikken over een rijbewijs.' Beije meldt daarnaast dat kinderopvangbedrijven verplicht worden om vooraf in kaart te brengen welke routes met de Stint gereden gaan worden.

Junis heeft nog geen bestelling voor de nieuwe Stints geplaatst. 'We wachten eerst de definitieve keuring van de RDW af. Er is nu uitstel van die keuring, dat is jammer. Tegelijkertijd hebben we er absoluut begrip voor dat alles zorgvuldig wordt behandeld.'

Extra kosten

Vorig jaar oktober stelde minister Cora van Nieuwenhuizen een voorlopig verbod in voor de Stint. De kinderopvangsector moest op zoek naar alternatief vervoer voor de kinderen. 'We hebben toen snel de koppen bij elkaar gestoken. We hebben met taxivervoer gewerkt, busjes gehuurd en gekocht. Daarnaast hebben we veel gelopen met de kinderen.'

Het kinderopvangbedrijf moest extra personeel inschakelen om alles in goede banen te kunnen leiden. 'Het heeft extra kosten met zich meegebracht', zegt Beije. De extra kosten worden niet doorberekend aan ouders en verzorgers. 'Die kosten hebben we voor onze rekening genomen, daarin hebben we geïnvesteerd.'

De Stint op de foto bij dit artikel betreft de oude versie van het voertuig, het gaat hier niet om de vernieuwde Stint.​​