Al 35 jaar raadslid en in maart opnieuw lijsttrekker bij gemeenteraadsverkiezingen

Ank de Groot Foto: Joost van Steen

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Ank de Groot wordt opnieuw lijsttrekker van RijnGouweLokaal bij de gemeenteraadsverkiezingen. Aankomend najaar moet dit formeel bekrachtigd worden.

De Groot is het langstzittende raadslid in Alphen. De oprichter van de lokale politieke partij RijnGouweLokaal is al sinds 1990 gemeenteraadslid.

In aanloop naar de start van het nieuwe politieke seizoen, komt de gemeenteraad aan het woord. Op volgorde van de huidige partijgrootte met allemaal dezelfde zes vragen. Het zijn de laatste maanden in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen en komend najaar is een van de laatste kansen om écht nog iets te bereiken deze regeerperiode.

Aan het woord: oppositiepartij RijnGouweLokaal, dat op dit moment met één zetel de tiende partij is in de gemeenteraad, met Ank de Groot als fractievoorzitter.

Wat is het belangrijkste dat uw partij nog wil realiseren voor de verkiezingen van 2026?

'We willen voor de verkiezingen van 2026 in ieder geval bereiken dat de zero-emissiezone niet doorgaat; de gemeente aan de provincie aangeeft dat we geen windturbines van 240 meter hoogte in de polders willen hebben en dat dit ook geldt voor grote velden met zonnepanelen, en dat de gemeentelijke lasten niet teveel gaan stijgen, want de bestaanszekerheid van lagere en middeninkomens staat onder druk.'

Hoe gaat uw partij dat voor elkaar proberen te krijgen?

'Wij willen dit voor elkaar krijgen met goede argumenten, die we via moties en amendementen willen indienen en dat ook de inwoners zich laten horen.'

Waarom moet dat in het komende halfjaar gebeuren en kon dat niet eerder al deze regeerperiode?

'Dit moet het komende halfjaar gebeuren, omdat het niet zo moet zijn dat de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nu al zeer ingrijpende beslissingen nemen voor na de gemeenteraadsverkiezingen, die dan eventueel niet meer zijn terug te draaien.'

Wat moet volgens uw partij het belangrijkste verkiezingsthema worden in 2026 en waarom?

'Bouwen en wonen is belangrijk, want hoe gaan we om met de druk op de woningmarkt als het gaat om eenpersoonshuishoudens, senioren, statushouders, asielzoekers en Oekraïners?'

'Maar net zo belangrijk als bouwen en wonen is het sociaal domein met de jeugdzorg, de parkeerproblematiek, de zero-emissiezone zo nodig terugdraaien, afvalproblematiek, de gemeentelijke lasten beheersbaar houden, het beter onderhouden binnen alle wijken en kernen van trottoirs, fietspaden en groen. Daarnaast kritisch kijken naar de renovatie van het stadskantoor en exploitatie van Castellum.'

'Kortom, er is nog veel te doen en er zijn nog veel meer aandachtspunten. Er wordt op dit moment gewerkt aan het verkiezingsprogramma.'

Wat wil uw partij anders gaan doen in aanloop naar de verkiezingen in 2026 ten opzichte van 2022?

'We gaan weinig anders doen in de aanloop naar de verkiezingen in 2026 ten opzichte van 2022. We blijven net als toen “Luisteren en doen”. We zullen dus weer een goede inhoudelijke campagne neerzetten, met aandacht voor onze belangrijkste punten en aangeven waar wij in de afgelopen vier jaar voor stonden en wat we hebben bereikt.'

'We zullen alleen wel kritisch kijken naar de kandidaten op onze lijst, want we willen ervoor waken dat mensen binnen een paar maanden de partij verlaten en hun zetel meenemen, zoals nu helaas wel is gebeurd.'

Wanneer wordt jullie kandidaat-lijsttrekker bekendgemaakt en wanneer kiezen jullie je lijsttrekker?

'Het ziet er naar uit dat ondergetekende weer kandidaat-lijsttrekker wordt en dat zal ergens in het najaar definitief bekendgemaakt worden.'