‘Op naar een vitaal stadshart’ is het motto voor Alphen

ALPHEN AAN DEN RIJN - Alphen aan den Rijn gaat de krachten bundelen om het centrum aantrekkelijker te maken. Politiek en bedrijfsleven slaan de handen ineen om van het stadshart een prettig winkelgebied te maken. Hoe? Dat wordt eind dit jaar duidelijk als de strategie is ontwikkeld.

Op basis van een plan van aanpak worden de komende maanden meerdere stappen gezet om tot een definitief plan 'Op naar een vitaal stadshart' te komen: van een extern bureau dat onderzoek doet en met een imagobepaling en actieplan komt, tot het organiseren van een congres met inspraakmogelijkheden voor ondernemers.

Belangrijk is dat rekening gehouden wordt met de nieuwste trends en ontwikkelingen in de detailhandel, horeca en leisure (vrijetijdsbesteding). Maar ook is er aandacht voor digitale innovaties.

Stadshart niet populair

Twee maanden geleden werden de resultaten van een onderzoek van de Erasmus Universiteit over Alphen aan den Rijn gepresenteerd. Een van de conclusies: het aantal niet-Alphenaren dat komt winkelen in Alphen aan den Rijn is heel erg laag. Daarnaast winkelt veertig procent van de inwoners van Alphen wel eens in Alphen en ook dat percentage is niet hoog ten opzichte van andere steden.