Alphense coureurs emotioneel door Formule 1-race op Zandvoort: ‘Ongehoord magnifiek’

Foto: Chris Schotanus (Essay Produkties)
Foto: Marcel Vermeij
Foto: Racing Diva's
Foto: Chris Schotanus (Essay Produkties)

ALPHEN AAN DEN RIJN - Nederland heeft er 36 jaar lang op moeten wachten, maar zondag net na 15.00 uur is het echt zover. De lampen gaan dan uit, de snelste coureurs ter wereld trappen hun gaspedaal in en de Grand Prix van Zandvoort is officieel onderweg. Bij drie Alphense racecoureurs, die het circuit op hun duimpje kennen, maakt de terugkeer van het Formule 1-circus een hoop emoties los.

Tim Coronel (49) is veertienvoudig deelnemer van de beroemde Dakar Rally, zijn vriendin Gaby Uljee (45) en Sandra van der Sloot (46) hebben met de Racing Diva's meerdere klassementszeges geboekt in de 24 uur van Dubai. Maar meer nog dan dat zijn ze kind aan huis op het circuit van Zandvoort.

Voordat ze hun visie op dit historische Formule 1-weekend geven, krijgt het drietal eerst de vraag voorgelegd hoe het komt dat Alphen zoveel succesvolle racecoureurs herbergt. Want naast hen zijn ook Huub Vermeulen (uit Hazerswoude-Rijndijk) en Berend Gesman bekende namen in de Nederlandse autosport.

Weddenschappen gewonnen

'Ik weet niet of het in de lucht of in de benzine zit', reageert Van der Sloot lachend. Zij en Uljee kenden elkaar al van school en Van der Sloot is een jaar eerder dan haar jeugdvriendin begonnen met racen. 'Eén van de redenen is misschien dat Huub Vermeulen, drijvende kracht achter de Rensportschool Zandvoort, hier in Hazerswoude op de Rijndijk woont', vermoedt Uljee, doelend op de man die haar en Van der Sloot de fijne kneepjes van het vak leerde.

Maar volgens Coronel is de verklaring een stuk simpeler. 'Eigenlijk omdat Berend Gesman, Gaabs (zo noemt hij zijn levenspartner Gaby liefkozend, red.), Sandra en ik met elkaar zijn opgetrokken. En elkaar naar een hoger niveau hebben getild', zegt de zelfbenoemde 'snelste man van Nederland'. Die overigens ook de vele afritten die Alphen rijk is benoemt als reden. 'We deden vaak weddenschappen hoe hard je daar doorheen ging. Daar heb ik er veel van gewonnen...'

Hoog tijd om warm te draaien voor de Grand Prix van Zandvoort. Wat ligt hoger: het snelste dat je ooit op de weg hebt gereden of je hartslag voor dit weekend?

Tim Coronel: 'Mijn hartslag. Terwijl je dit vraagt, krijg ik al kippenvel. Het is zo apart wat daar nu allemaal gebeurt. Ik ben deze week elke dag op Zandvoort geweest om relaties en VIP-gasten te begeleiden. Je ziet dat daar echt iets magisch is gecreëerd. Waarom ik heb toegezegd om zaterdagmiddag tijdens de kwalificatie veilingmeester op de Alphense kringloop te zijn? O, is dat in de middag? Nou, dan hebben ze pech, want dan zit ik gewoon op het circuit. Dan ben ik niet bij de kringloop, dat kan ik je eerlijk vertellen.'

Sandra van der Sloot: 'Ik geloof dat ik weleens driehonderd kilometer per uur heb gehaald, maar toch kijk ik enorm uit naar dit weekend. Sowieso is het fantastisch dat de Formule 1 weer terug is op Zandvoort. En in combinatie met het feit dat Max Verstappen om het wereldkampioenschap mee kan strijden, is dit het mooiste dat we ooit hadden kunnen dromen. Ik zou het eigenlijk jammer vinden als het maandag is.'

Gaby Uljee: 'Mijn bloed gaat zeker sneller stromen. Ik zat woensdagavond Jinek te kijken en daar zaten mensen aan tafel die ik persoonlijk ken. Toen ze gingen praten en beelden van het circuit lieten zien, werd ik wel een beetje emotioneel. Ik heb daar zoveel meegemaakt. Nu is het een wereldtoneel, heel de wereld kijkt mee. Dat het een fantastische plek is, wist ik natuurlijk al. Zandvoort ken ik beter dan mijn eigen achtertuin, bij wijze van spreken. Het voelt als thuis. Heel bijzonder dat het nu zo in de aandacht staat.'

Hoe bijzonder is het dat Nederland voor het eerst in 36 jaar weer een eigen Formule 1-race heeft?

Uljee: 'Ik vind het heel bijzonder. Er is maar een klein aantal circuits in Europa waar een Grand Prix verreden wordt en dat zijn bijzondere banen, waaronder Spa-Francorchamps en de Nürburgring. De hele wereld kijkt hiernaar. Zandvoort heeft internationaal altijd wel een grote rol gespeeld. Zo had je hier jarenlang de Marlboro Masters, wat destijds het voorportaal naar de Formule 1 was, met grote talenten die ook succesvol zijn geweest. Dat de koningsklasse nu daadwerkelijk weer terugkeert op Zandvoort, is heel erg leuk.'

Coronel: 'Het is heel simpel. Toen ik het eerste rondje tijdens de vrije training zag, kreeg ik tranen in mijn ogen. Ik ben zo fucking trots. Dit is onze huiskamer. Ik had heus wel verwacht dat de Formule 1 hier ooit op één of andere manier zou terugkeren, maar tot nu toe was het ontastbaar. En als je dan ziet hoeveel publiek hier is en hoe het wordt ontvangen, dat is ongehoord magnifiek.'

Van der Sloot: 'Heel bijzonder. Die status krijg je natuurlijk niet zomaar, dat gaat via diverse schijven. We wisten dat er veranderingen doorgevoerd moesten worden aan de baan, want die voldeed volgens de FIA (internationale autosportfederatie, red.) niet aan alle reglementen. Maar ik ben supertrots dat we het nu weer in eigen land kunnen doen. Of ik daar altijd in heb geloofd? Natuurlijk, je geeft nooit de hoop op. Maar ik wist niet of ik het zelf nog zou meemaken.'

Vrijwel alle coureurs die er ooit hebben gereden, zijn lyrisch over Zandvoort. Wat maakt het zo’n magisch racecircuit?

Van der Sloot: 'Dat is een beetje lastig te zeggen, omdat het ons thuiscircuit is. Wij weten eigenlijk niet beter. Ik ben hier opgegroeid, vanaf mijn twaalfde kom ik al op Zandvoort. Ik vind het zelf geen lastige baan, alleen jammer dat ze van de laatste bocht (vernoemd naar tweevoudig Indianapolis 500-winnaar Arie Luyendijk, red.) een kombocht hebben gemaakt. Vroeger vond ik dat best wel een spannend punt, waar het de vraag was of je vol gas ging of nét niet. Aan de andere kant is het nu een uitdaging dat je daarvoor harder aankomt. Die bocht is juist pittiger geworden.'

Uljee: 'Door de diversiteit aan bochten en de locatie, hoe het ligt in de duinen. Er zitten langzame en snelle bochten in en de baan gaat omhoog. Het is een uitdagend circuit om te rijden, ook met de nieuwe kombochten. Dat ze de laatste bocht hebben veranderd, maakt het wel wat makkelijker. Ik snap waarom ze dat hebben gedaan, omdat er meer stukken in moesten waar je vol gas kunt rijden. Maar voor de adrenalinestoot is het wel weer jammer.'

Coronel: 'De ligging aan de kust, de historie, de vorm van de bochten. Het is best wel een technisch circuit, dat moeten we niet onderschatten. En de sfeer. Het is een soort bubbel waar je in terechtkomt, die vol zit met passie. Die laatste bocht is wel een laffe bocht geworden. Commercieel is het een mooi verhaal, zo'n kombocht, maar sportief is het een stuk slapper geworden.'

Als je zou moeten kiezen, wat is dan het persoonlijke hoogtepunt dat je op Zandvoort hebt meegemaakt?

Coronel: 'De Marlboro Masters die mijn broer Tommie in 1997 won. Ik hecht niet zoveel waarde aan mijn eigen dingetjes, alleen als het om Dakar gaat. Wat mezelf betreft, ga ik dan toch voor de Nederlandse titel in de Alfa 147 in 2003. Dat was de basis voor mijn winst dat jaar in het Europees kampioenschap.'

Uljee: 'Voor mij is het de plek waar ik Tim heb ontmoet en verliefd ben geworden. Waar ik volwassen ben geworden. Vanaf mijn zestiende heb ik er enorm veel gereden. Nergens zijn mijn emoties zo hoog opgelopen. Ik heb er kampioenschappen gewonnen en verloren. Er zijn heel veel prestaties waar ik trots op ben, onder andere dat ik een paar keer Nederlands kampioen ben geworden. Maar dat zijn te veel bijzondere momenten om op te noemen.'

Van der Sloot: 'De vier nationale titels die ik heb gewonnen. In principe is ieder kampioenschap een hoogtepunt, zeker als vrouw tussen de mannen. En je allereerste vergeet je nooit meer. Maar datzelfde geldt voor de vierde titel in 2009. Toen won ik de Renault Clio Cup, met als de Koninklijke Landmacht als hoofdsponsor. Kreeg ik daarna opeens premier Jan-Peter Balkenende aan de telefoon. Heel speciaal.'

Is de Dutch Grand Prix puur te danken aan de populariteit van Max Verstappen, of is Zandvoort een blijvertje op de F1-kalender?

Van der Sloot: 'Ik denk wel dat-ie blijft. Natuurlijk heeft het succes van Max meegespeeld, maar het circuit heeft dit zelf moeten doen en regelen. Zoveel oranje shirts langs de baan maken het natuurlijk wel mooier. Ik ben er niet bang voor dat het wegebt als Max ooit stopt. Iedere rijder is na dit weekend heel enthousiast geworden, dat weet ik zeker. Zandvoort aan het strand en aan zee, met de verschillende rijhoogtes, heeft ook veel meer charme dan bijvoorbeeld het vlakke Monza in Italië, vind ik.'

Coronel: 'Honderd procent dankzij Max. Wat er nu staat, heeft hij absoluut gecreëerd. Dat hoeven we niet onder stoelen of banken te steken. Ja, ik denk wel dat de Formule 1-race hier weer gaat verdwijnen als hij stopt. Ik zou dat wel heel jammer vinden, maar het is wat het is.'

Uljee: 'Dat weet ik niet zo goed. De populariteit van Max heeft er zeker toe bijgedragen dat dit nu gebeurt. Ik denk dat de F1-organisatie ook wel ziet hoeveel draagvlak Zandvoort daardoor heeft. Ik denk wel dat de Grand Prix langer zal blijven. En daarbij, Max is voorlopig nog lang niet uitgereden. Als alles dit weekend succesvol verloopt, kunnen ze er niet onderuit om Zandvoort op de kalender te laten staan. Toch? Er zullen waanzinnig gave beelden te zien zijn en het wordt een mooie race.'

Drie dillema’s. Allereerst: op de fiets naar het circuit of toch met de auto?

Uljee: 'Ik zou zelf wel met de auto gaan, maar bezoekers raad ik aan de fiets of het openbaar vervoer te pakken. Of een combinatie daarvan. Vanwege de verkeersdrukte is het voor mij nog een dilemma of ik wel of niet ga. Al moet ik zeggen dat er tien, vijftien jaar geleden ook meer dan 100.000 mensen begin augustus op de Marlboro Masters afkwamen. Toen ging het ook goed, maar deed je er wel twee uur over om van Zandvoort naar Haarlem te komen. Inmiddels zijn er zoveel maatregelen genomen en is alles zo goed voorbereid, het zou gek zijn als je er nu niet komt.'

Van der Sloot: 'Begin met de auto, kijk hoever je kan komen en pak daarna de fiets, zou ik zeggen. Ik ga zelf altijd met de auto, maar ken mensen uit Alphen die naar de Langevelderslag (behorend tot de gemeente Noordwijk, red.) rijden, daar hun auto parkeren en dan via de duinen gaan fietsen. Met de auto kom je dit weekend Zandvoort sowieso niet in. Tijdens de Marlboro Masters-weekenden stond je 's nachts nog in de file. Daar heb ik ook wel wat ervaring mee.'

Coronel: 'Ik denk dat ik met de fiets ga. Niet vanaf Alphen, maar vanuit Haarlem. En anders lekker met de auto. Hoe ik de drukte ervaar, kan ik pas na het weekend vertellen. Ik heb ook de Marlboro Masters meegemaakt en ik denk dat het qua verkeer nu zelfs rustiger is dan toentertijd. Ze hebben het organisatorisch allemaal keurig voor elkaar. Maar ik ben wat ouder, dus ik wil daarin onafhankelijker zijn.'

Een zonovergoten Zandvoort of een spectaculaire regenrace?

Coronel: 'Een regenrace. Voor het strand kom ik niet. Afgelopen weekend (toen de natgeregende Grand Prix van België al na vier rondjes werd beëindigd, red.) heb ik urenlang op het puntje van mijn stoel gezeten. Maar op die manier was één keer wel genoeg, haha. Het hoort een beetje bij de Formule 1. Als er geen regen valt, wordt er door niemand over gesproken.'

Van der Sloot: 'Het heeft allebei wel wat. Ik geniet van een mooie regenrace, zoals Brazilië 2016, toen Max spinde maar nog net op tijd zijn auto uit de muur kon houden. Maar ik gun het publiek een mooi zonnetje na vorige week. En met droog weer hoeft het zeker niet minder spectaculair te zijn.'

Uljee: 'Als het gaat zoals vorige week, dan wordt het een heel grote deceptie. In dat geval zou een zonnig weekend beter zijn. Maar mocht het een heel klein beetje miezeren, dan zou dat de race natuurlijk wel heel spannend maken. Voor de bezoekers is dat misschien iets minder leuk, maar dan laat ik mijn racehart spreken.'

En tot slot: zevenvoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton of de Nederlandse hoop Max Verstappen?

Uljee: 'Dat is geen vraag. Lewis is ook op en top sportman, maar met de mentaliteit van Max is gewoon dat hij moet winnen. Ik vind het wel heel spannend, want de druk op hem is nu natuurlijk enorm. Ten eerste moet hij punten scoren voor het wereldkampioenschap. En dan is het ook nog zijn thuisrace, voor zoveel mensen en met zoveel belangen. Toch durf ik het wel aan om op hem te gokken.'

Van der Sloot: 'Ja, Max. In principe support ik sowieso een landgenoot, maar ik gun het Lando Norris of Daniel Ricciardo bijvoorbeeld ook heel erg. Hamilton? Nee, die ligt niet in mijn straatje. De jonge talenten die het laten zien met een minder goede auto, hebben bij mij een streepje voor. Ik verwacht Max op één, Norris op twee zou ik leuk vinden. Maar niemand weet hoe het op Zandvoort zal gaan. Dat is juist het leuke van dit seizoen.'

Coronel: 'Max. Dat staat vast. Natuurlijk is dat een chauvinistische gedachte, maar ik hou wel een beetje van de underdog. Je ziet nu eindelijk dat iemand Hamilton het vuur aan de schenen kan leggen. Ik ben ook onder de indruk van zijn kwaliteiten, maar ik hou heel erg van een Spartaans gevecht. En dat gaat Max winnen.'

Lees ook: Diede de Groot maakt rolstoeltennisdroom waar: paralympisch kampioen in Tokio