Alphense ondernemers steeds digitaler

ALPHEN AAN DEN RIJN - Ondernemers in Alphen aan den Rijn en omgeving zijn goed op weg om hun zaken digitaler aan te pakken, maar er is ruimte voor meer lef, bewustzijn en nieuwsgierigheid. Dit zeggen ondernemers Marcel Vilain van Blue Bricks, Bob Riethorst van Forwardis en Jerom Kok van Savvy.codes in de uitzending van Zaken zijn Zaken van zondag 2 juli.
Stap zetten
Uit onderzoek onder lokale ondernemers blijkt dat 91% klaar is voor de grote digitale veranderingen, 68% een digitale strategie heeft en 67% nieuwe kansen verwacht. Op dit moment heeft 6% van de ondernemers al een nieuw verdienmodel ontdekt. De gasten in de uitzending vinden dit al veel en hebben waardering voor die ondernemers die nu al een nieuw verdienmodel ontdekt hebben. Voor de ondernemers die nog niet zover zijn hebben zij een tip: 'zet gewoon een eerste kleine stap naar meer digitalisering, daar leer je van en je komt vanzelf achter nieuwe mogelijkheden'.
Veilig ondernemen
Aan de toenemende digitalisering kleven ook risico’s, zoals het gevaar van hacks, afhankelijkheid van techniek en privacybreuken. Toch vinden de gasten dat niet zo erg in vergelijking met de mogelijkheden die digitalisering biedt. 'Het grootste gevaar is je niet bewust zijn van de gevaren. Bijna net zo gevaarlijk is het om de kansen die je als ondernemer krijgt niet tijdig te onderkennen.'
De zwakste en sterkste schakel
In de toenemende digitalisering is de mens zowel de sterkste als de zwakste schakel vinden Vilain, Riethorst en Kok. Sterk in de zin van de creativiteit die de mens heeft om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. De mens is de zwakke schakel als je niet nieuwsgierig bent naar de ontwikkelingen en mogelijkheden, want dan zal dat uiteindelijk negatief van invloed zijn op je bedrijf. 'Wees en blijf nieuwsgierig en ga gewoon aan de gang,' is het advies van de ondernemers in de uitzending.