Alphense politici krijgen jeuk van het woord ‘klant’ als het in principe vooral over inwoners gaat

Foto: Eveline Verhoeve

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – Er komt een visie op dienstverlening door gemeente Alphen aan den Rijn. De visie is bedoeld voor de jaren 2024-2028. ‘We moeten aan de slag, maar wel bijsturen’, zegt raadslid André de Jeu (Nieuw Elan) over de visie. ‘We moeten beter kijken hoe zaken worden uitgelegd en welke woorden er worden gebruikt. Ik krijg jeuk van het woord klant.’

De meeste vertegenwoordigers van de Alphense politieke partijen krijgen jeuk van het woord ‘klant’ dat in de visie vaak wordt gebruikt. ‘Een inwoner is géén klant’, merkt Caroline Blom (CU) op. ‘Ik heb ook moeite met het woord klant’, zegt Bert Helder (CDA). ‘Een klant is een inwoner, maar een inwoner is geen klant’, vult Ginet Groep (SP) enigszins cryptisch aan.

Burgemeester Liesbeth Spies worstelt overigens ook met het woord klant, maar: ‘Burger is een slecht alternatief en inwoner dekt de lading niet.’ De visie is gebaseerd op het uitgangspunt dat dienstverlening het bestaansrecht is van gemeente Alphen aan den Rijn, maar de visie gaat ook over een manier van werken met een klantgerichte houding.

De politieke partijen zien tijdens de raadscommissievergadering van 3 december wel verbeterpunten. Spies zegt hierover: ‘Deze visie is een eerste aanzet en kan beter.’ Kern van de zaak is dat soms niet in de visie staat wat er in de praktijk gebeurt en andersom. Ook gaat het bij dienstverlening niet alleen om efficiency, maar juist om de mens achter de vraag. ‘We zien logische procedures, maar het is de ambtenaar die het verschil maakt’, zegt Helder.

De ‘Visie Dienstverlening Alphen aan den Rijn 2024-2028, Betrouwbare, transparante dienstverlening met een menselijke maat’ komt als hamerstuk, dus er wordt niet meer over gesproken, op de agenda van de gemeenteraadsvergadering van 12 december.

Lees ook: Stroomnet in Zuid-Holland vol, pas vanaf 2035 weer plek voor nieuwe scholen en grote bedrijven