Architect: na Máximabrug dreigt ook geldverspilling met Steekterbrug

Foto: Provincie Zuid-Holland

ALPHEN AAN DEN RIJN - De voor zo'n zestig miljoen euro aangelegde Koningin Máximabrug ligt er 'nutteloos' bij. En een dergelijke kapitaalvernietiging dreigt ook bij de vervanging van een andere Alphense oeververbinding: de Steekterbrug. Daarvoor waarschuwt Syb van Breda, architect van de Máximabrug. 'Het geld wordt met bakken uit het raam gegooid.'

Sinds eind 2016 kan het verkeer gebruik maken van de controversiële Koningin Máximabrug. Die is officieel aangelegd om het dorp Koudekerk aan den Rijn te ontsluiten, maar het geldt als een publiek geheim dat de brug ook is gebouwd met het oog op de komst van een westelijke ring om Alphen en een woonwijk in de Gnephoekpolder.

Omdat de provincie Zuid-Holland bouwplannen in de Alphense polder dwarsboomt, en er dus geen rondweg komt die de Máximabrug verbindt met de N207, wordt de brug van zestig miljoen euro niet ingezet waar deze voor bedoeld is. Dat stelt Syb van Breda, die de constructie heeft ontworpen.

‘Het is onvoorstelbaar’

'Een gloednieuwe grote brug met forse capaciteit voor het verwerken van verkeer wordt eenvoudigweg niet gebruikt', constateert hij. 'De ook door de provincie betaalde Máximabrug ligt er nutteloos bij. Het is onvoorstelbaar.'

Onlangs zei provinciegedeputeerde Anne Koning (PvdA) dat de Máximabrug er niet vanwege woningbouw is gekomen - voor zover zij weet. Die bewering schiet bij Van Breda in het verkeerde keelgat. 'Ik vind het onvoorstelbaar dat je dat met droge ogen kunt zeggen. Natúúrlijk is die brug bedoeld om door te trekken.'

Aan vervanging toe

Dan de Steekterbrug. Die is onderdeel van de N207 (Oostkanaalweg) en er wordt volgens de provincie dagelijks door meer dan 36.000 voertuigen overheen gereden. Maar de Steekterbrug is hoognodig aan vervanging toe. 'Om de aanleg van een toekomstige gemeentelijke centrumring mogelijk te maken, wordt de brug twee keer zo breed', aldus de provincie.

In eerste instantie wordt de Steekterbrug aangesloten op enerzijds de weg richting de N11 en anderzijds op de oostring van de N207 richting Ter Aar. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de toekomstige mogelijkheid om de weg naar de Alphense hefbrug erop aan te laten sluiten, zodat omrijden langs containerhaven Alpherium niet langer nodig is. De bouw, die naar schatting drie jaar duurt, zou begin dit jaar worden gestart, maar laat vooralsnog op zich wachten. Hoe lang kan de provincie niet zeggen, omdat de aanbesteding nog loopt.

Een slecht uitgedacht plan dat onnodig veel geld kost, vindt Van Breda. 'Omdat de Máximabrug niet optimaal wordt gebruikt, moet al het verkeer over de Steekterbrug. De nieuwe brug wordt daarom veel groter dan noodzakelijk. Een monumentale boerderij uit 1835 en recent opgeknapte loodsen worden gesloopt. En er wordt veel te veel asfalt neergelegd. Het slaat nergens op.'

Alternatief plan

En daarbij komt dat de verkeerssituatie over een onbekend aantal jaar opnieuw op de schop moet, om zo de Steekterbrug aan te laten sluiten op de Alphense binnenring. 'Met alle overlast en kosten van dien', aldus de architect uit Leiden.

Daarom heeft Van Breda met zijn bureau een alternatief plan bedacht voor de Steekterbrug. Dat is eind vorig jaar 'serieus en met belangstelling' bekeken door de provincie, laat een woordvoerder weten. Op dat moment liep de aanbesteding al.

‘Miljoenen bespaard’

Het plan omvat de bouw van een smallere brug. Met onder meer twee ongelijkvloerse kruisingen in de N207 en zonder stoplichten op de doorgaande weg. En de binnenring van Alphen wordt in één keer aangelegd. Hiermee wordt volgens Van Breda miljoenen euro’s bespaard.

Zijn voorstel is door het provinciebestuur echter van tafel geveegd, voornamelijk omdat er te weinig rijstroken zouden zijn. Syb van Breda heeft deze week een brief geschreven, waarin hij Provinciale Staten oproept hem de gelegenheid te geven om zijn plan toe te lichten.

Kan het niet kleiner?

Blijft de vraag over: had zowel de Koningin Máximabrug als de Steekterbrug niet kleiner gekund? Daarop wil de provincie niet ingaan. Van Breda: 'Zelfs als de Máximabrug niet wordt doorgetrokken, kan de Steekterbrug een stuk kleiner en goedkoper. Nu wordt het geld wordt met bakken uit het raam gegooid.'

Lees ook: Wethouder krijgt rillingen als hij nadenkt over verkeerschaos tijdens bouw nieuwe Steekterbrug