Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt gezichtsherkenning bij supermarkt Jumbo

Foto: Studio Alphen

ALPHEN AAN DEN RIJN - De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onderzoekt of het gebruik van gezichtsherkenning in de Jumbo-supermarkt in winkelcentrum Herenhof in lijn is met de privacywetgeving. Dat bevestigt de toezichthouder aan NU.nl, meldt het nieuwsplatform donderdag.

In de supermarkt hangen zo'n tachtig beveiligingscamera's, waarvan een aantal gebruik maakt van gezichtsherkenningstechnologie. Beelden van mensen die op diefstal zijn betrapt worden bewaard in een database. Er gaat een intern alarm af zodra een bekende winkeldief de supermarkt probeert binnen te komen. Op beeldschermen bij de beveiliging verschijnt er een melding, de bedrijfsleiding ontvang een e-mail met een foto van de betreffende persoon. Mensen met een winkelverbod worden direct aangesproken met het verzoek de supermarkt te verlaten.

Naar aanleiding van een artikel van RTL Nieuws werden er Kamervragen gesteld aan minister Sander Dekker van Rechtsbescherming. Dekker gaf in zijn antwoorden aan dat de AP moet beoordelen of de aanpak van het Jumbo-filiaal binnen de grenzen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) valt.

Camera's uitgeschakeld

Sinds november 2019 heeft de supermarkt de 'slimme camera's' uitgeschakeld, in afwachting van de beoordeling van de Autoriteit Persoonsgegevens. 'Gezien de snelheid van de technologische ontwikkelingen op dit gebied hebben wij de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd onze data protection impact assessment (DPIA, red.) te beoordelen', meldt Edwin ten Brink, eigenaar van de supermarkt.

Een DPIA is een instrument om vooraf de privacyrisico's van een gegevensverwerking in kaart te brengen. En om daarna maatregelen te nemen om de risico's te verkleinen.

Nationale prijs voor veiligste winkel

In oktober 2018 won Jumbo Ten Brink Food de 'Wel-zo-veilig-Award'. De supermarkt ontving de nationale prijs vanwege het pakket aan maatregelen dat getroffen is om een zo veilig mogelijke winkelomgeving voor medewerkers en klanten te creëren. Daarbij werd het camerasysteem met gezichtsherkenning nadrukkelijk benoemd.

De jaarlijkse prijs is een gezamenlijk initiatief van MKB-Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland, Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en het Ministerie van Justitie en Veiligheid.