Ben Cramer speelt zichzelf in theaterproductie De Schone van Boskoop
BOSKOOP - Om het 800-jarig bestaan van Boskoop luister bij te zetten werd Jan Tekstra gevraagd om een theaterproductie te schrijven. De componist, die onder meer samenwerkte met Maan en Andrea Bocelli en verantwoordelijk was voor succesvolle musicals als 'Turks Fruit' en 'Jan Rap en Zijn Maat', stond daarmee voor de lastige vraag: waar ga ik het over hebben als het over Boskoop gaat? Spontaan ontstond een idee van een theaterproductie over het maken van een theaterproductie met in de hoofdrol Ben Cramer, niet wetende dat het ook echt zo zou uitpakken.
'De Schone van Boskoop' gaat volgens Tekstra over een samengesteld toneelgezelschap dat gevraagd wordt om een stuk te maken over 800 jaar Boskoop. 'Dus een stuk in een stuk. Dat is een flinke worsteling en er zit dan ook heel veel humor in, want er gaat heel veel mis. Maar uiteindelijk moeten ze het toch met hun viertjes zien te redden', zegt Tekstra tegen Omroep West, mediapartner van Studio Alphen. 'Ieder heeft zijn eigen persoonlijke verhaal. Dus het zijn kleine verhalen, waar stiekem ook een stuk historie van Boskoop in voorkomt. Maar het gaat toch ook vooral om die kleine verhalen die tot grote emoties leiden.'
Voor het schrijfproces van de theaterproductie woonde Tekstra tijdelijk in Boskoop: 'Dat was voor mij heel belangrijk om rond te fietsen, met mensen te kletsen en te proeven en te voelen wat Boskoop nou precies is. Nog los van de historische feiten, waar ik ook over ben bijgepraat. Als je hier over schrijft dan moet je hier wel zitten.'
Universeel verhaal
Toen Tekstra er aan begon was voor hem de grote vraag: wat is het grote verhaal? Maar bij gebrek aan grote verhalen gooide Tekstra het roer om en was de vraag: wat is de identiteit van Boskoop en richtte hij zich op de kleine verhalen van inwoners: 'Die identiteit ontleen je niet aan de grote verhalen, maar die ontleen je aan je directe omgeving, aan de interactie met je vrienden, je familie, de mensen op je werk. En dat is heel universeel en daarmee wordt het ook weer een groots verhaal. Het gaat over Boskoop, maar waarin iedereen zich kan herkennen.'
Buitenstaander in dit verhaal is de rol van Ben Cramer als zichzelf: 'Ik had in de synopsis, waar je ooit mee begint, zo van: waar gaat het verhaal over, op één A4-tje, had ik als voorbeeld Ben Cramer als bekende Nederlander opgeschreven. Maar de producent die heeft meteen Ben gebeld en gezegd: Ben, jij staat in de synopsis. Wil je meedoen? Dat was echt wel iets sneller dan dat ik had bedacht. En Ben zei: ja dat lijkt me eigenlijk wel leuk.'
The Phantom of the Opera
Ben Cramer en Boskoop, geen combinatie waar je snel aan denkt. 'Ik ook niet', geeft Cramer lachend toe. Zijn jawoord verraste hem zelf ook: 'Waar gaat het over in Boskoop? Er is ooit een brand geweest in Boskoop. Dat weet ik, maar nou niet dat we daar een musical over kunnen maken.' Dat klinkt weinig bemoedigend voor de theaterproductie. Maar volgens de zanger is het tegendeel waar: 'Het wordt heel spannend, dat is juist de uitdaging. Ja, in het begin stond ik er ook zo tegenover. Ik dacht: oké, ik zie het wel. En nu ik het script gelezen heb: ja, het wordt ook een heel mooi eind.'
Cramer schitterde als musicalster in wereldberoemde producties als The Phantom of the Opera en Evita. Daar moest hij altijd audities voor doen. Voor hem is het een vreemde gewaarwording dat hij nu ja heeft gezegd voor een productie waarvan hij geen flauw idee had waar hij aan begon: 'Dat zei ik vanmorgen ook nog met het doorlezen van het script: jongens, dit is de eerste keer van mijn leven dat ik ga zitten om een script door te lezen, terwijl ik helemaal niet weet waar het over gaat. Ja, Boskoop. Normaal weet je waar je instapt, maar hier niet. Ook de muziek kende ik nog niet.'
Ben, ik Ben
In 'De Schone van Boskoop' speelt Ben Cramer zichzelf. Een makkie zou je zeggen, want wat is er makkelijker dan jezelf spelen? 'Dat zou je denken. Maar het is heel moeilijk. Je krijgt teksten voor je, die niet van jou zijn. De tekst is de tekst, maar hoe gooi je die eruit? Je moet altijd proberen zo dicht mogelijk bij jezelf te zijn, In Beauty and the Beast speelde ik de vader van Chantal Janzen, daar was ik helemaal mezelf. Maar hier mag ik helemaal mezelf zijn. Hoe ik dat vorm ga geven, weet ik nog niet. Hou je maar vast.' Lachend: 'Stel dat mijn vrouw mij niet meer herkent?'
Anders is in ieder geval dat hij als buitenstaander de rol van regisseur speelt: 'Ik kom pas later in het stuk voor, want de andere castleden hebben onenigheid over wat er in het stuk moet komen. En zo komen ze bij de bekende Nederlander Ben Cramer terecht. Ik ga het dan regisseren, wat ik nog nooit heb gedaan. Daar wordt ook de draak mee gestoken. Ook met mijn naam: Ben. Ben, ik Ben. Uiteindelijk denk je dat het is afgelopen, maar dan blijf ik aan het eind alleen achter met mijn dochter en dan gebeurt daar iets. En als je dan het theater uitloopt, denk je: dat had de musical moeten zijn.'
Tess Merlot
Die dochter is niemand minder dan zangeres Tess Merlot, die geboren en getogen is in Boskoop. Tekstschrijver Tekstra ging onder meer langs bij haar vader: 'Hij is langs geweest bij de kwekerij van mijn vader en heeft hem allemaal vragen gesteld over het leven hier. Daar omheen heeft Jan een verhaal gemaakt. Dus ik herken inderdaad fragmenten van mijn eigen verhaal in het script. Wat wel heel erg bijzonder is, dat maakt het heel persoonlijk.'
Tess verheugt zich op de samenwerking met Ben Cramer ('hij is superlief'), maar vindt het ook wel spannend om niet alleen te zingen, maar ook te gaan acteren. 'Als ik het heel erg leuk vindt, zou dit best wel eens een carrièreswitch kunnen zijn. Ik heb toneelspelen altijd heel erg leuk gevonden. Van het zingen weet ik dat ik dat het allerleukst vind, dat ik dat ook goed kan. Het is maar even de vraag hoe dit zal gaan, maar als het een succes blijkt is dit misschien niet de laatste keer.'