Coalitieakkoord provincie: station Hazerswoude komt er, vier treinen per uur Leiden-Alphen-Utrecht

Foto: Gemeente Alphen aan den Rijn

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - De bouw van het nieuwe NS-station Hazerswoude-Koudekerk gaat door. Dat heeft kandidaat-gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) dinsdag toegezegd tijdens de presentatie van het coalitieakkoord van de provincie Zuid-Holland.

'De NS, het ministerie, de gemeente Alphen en wij als provincie zeggen nog steeds dat we dit station willen bouwen. Maar dat is nog wel even werken, want het station is niet van vandaag op morgen gebouwd', aldus Vermeulen. Een moment waarop bekend wordt gemaakt wanneer de bouw start, durft Vermeulen niet te geven.

Al tientallen jaren wordt er gesproken over het nieuwe NS-station. De nodige inwoners van Hazerswoude-Rijndijk en Koudekerk aan den Rijn vrezen dat het station, ondanks de toezegging, er nooit gaat komen. Net zoals de RijnGouweLijn er nooit kwam en de plannen voor het station in Zoeterwoude zijn teruggedraaid.

Dubbele aantal treinen Alphen - Utrecht

Tijdens de ochtend- en avondspits gaan er niet twee treinen per uur tussen Alphen aan den Rijn en Utrecht rijden, maar vier. Net zoals nu al het geval is tussen Alphen en Leiden. 'Het leek er recent op dat dit plan niet mogelijk is, omdat er allemaal problemen zijn met slappe bodem. Maar er is nu een betaalbaar plan van de NS en ProRail dat we kunnen realiseren en dat betekent dat we in de komende vier jaar meer treinen van Alphen naar Utrecht laten rijden', kondigt Vermeulen aan.

En dat alles op het bestaande spoor, waar al jaren om de haverklap storingen op zijn. 'Het is een zorg', erkent Vermeulen, die de scepsis van treinreizigers over dit plan begrijpt. 'Het spoor heeft te maken met verzakkingen door de slappe ondergrond. Met ProRail en het ministerie kijken we naar oplossingen. ProRail en het ministerie zijn de eigenaar van het spoor en zij hebben nu een betaalbaar plan. Dus ik ga ervan uit dat ProRail en de NS daardoor de treinen beter kunnen laten rijden.'

Lees ook: Oplossing gevonden: tóch vier treinen per uur tussen Utrecht, Alphen en Leiden