Einde aan Boskoops avontuur op Floriade: ‘Mogen trots zijn op wat we hebben neergezet’

Geschreven door: Roos Houtman

BOSKOOP - Het is alweer meer dan een week geleden dat de deuren van de Floriade officieel gesloten werden. Met een paviljoen met daarop zo'n 120 bomen en struiken was Boskoop vertegenwoordigd op de wereldtuinbouwtentoonstelling, die ruim een half jaar te bezoeken was in Almere. Na het uitreiken van een certificaat, zit dit 'Boskoopse avontuur' er dan toch echt op.

Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop, de opdrachtgever voor de inzending, was verantwoordelijk voor zo'n 1.000 vierkante meter Boskoops groen. Pal naast de A6, onder de veelbesproken kabelbaan van de Floriade, lag het perceel. Gebaseerd op het Boskoopse slagenlandschap met lange percelen en sloten eromheen. 'Alles wat het kwekersdorp rijk is, hebben we laten zien in het miniatuur', aldus projectleider van de inzending, Helma van der Louw. 

De wereldtuinbouwtentoonstelling is niet altijd even positief in de media verschenen, onder meer vanwege oplopende projectkosten en tegenvallende bezoekersaantallen. Bij de Boskoopse vertegenwoordiging heerst bovenal veel trots, zo vertelt Van der Louw. 'We hebben zes maanden op een prachtige manier de Boskoopse planten en teelten aan de bezoekers kunnen tonen. Er is echt iets moois neergezet en daar mogen we trots op zijn.'

'Ook na Floriade bezoekers naar Boskoop trekken'

Naast Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop hebben ook andere collectieven, waaronder de Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij (SVB), Rabobank, Gemeente Alphen aan den Rijn en individuele kwekers dit project gesteund, waardoor echt iets typisch Boskoops kon worden neergezet. 'Bezoekers konden bij onze inzending kennis maken met onder meer de vollegrondsteelt en de potten- en containerteelt', benadrukt Van der Louw. 'Daarnaast probeerden we de mensen te laten zien hoe mooi het allemaal is, in de hoop dat ze het dorp in het echt nog eens komen bezoeken; we willen immers ook na de Floriade bezoekers naar Boskoop trekken.'

Om dat doel te bereiken, is er ingespeeld op de behoeften van de bezoekers. Zo waren alle perken voorzien van plantnamen en was het mogelijk om via het scannen van een QR-code meer informatie te verkrijgen over die specifieke plant. 'Mensen vinden het vaak heel leuk om plantjes te kijken en door plantnamen toe te voegen en hier meer informatie over beschikbaar te stellen, hebben wij ook echt naar die behoeften geluisterd.'

Achthonderd jaar 

Er is dus geprobeerd het kwekersdorp zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Vanwege de achthonderdste verjaardag van het dorp, hoorde daar ook een feestje bij. 'We hebben de verjaardag van Boskoop uitbundig gevierd op de Floriade', voegt projectleider Van der Louw toe.

Zo zijn er achthonderd appels uitgedeeld, verwijzend naar de bekende Schone van Boskoop. Ook zijn er kwekers langsgekomen om te stekken en andere werkzaamheden te laten zien en werden er rondleidingen gegeven. 'De bezoekers hebben het feestje een weekend mee kunnen vieren, wat de inzending nog bijzonderder heeft gemaakt.'