Gemeenteraad over Weidelanden: ‘not in my backyard’ heeft niet gewonnen van algemeen belang
HAZERSWOUDE-DORP - De één noemt het de minst slechte oplossing, de ander vindt ook echt dat dit het probleem verhelpt. De nieuwe weg om woonwijk Weidelanden in Hazerswoude-Dorp gaat er komen om de verkeersdruk op de Gemeneweg (N209) en Dorpsstraat af te laten nemen. Tot ontsteltenis van buurtbewoners, die twee petities hebben overhandigd aan de gemeenteraad met respectievelijk 800 (geen weg om Weidelanden) en 1000 (tunnel onder het dorp) handtekeningen.
'De visie van deze mensen is: koop je een huis aan de Dorpsstraat, dan weet je dat het druk is. Dan rol je uit je bed als een vrachtwagen voorbij rijdt. Maar als je veel geld besteedt aan een huis aan de rand van het groen, dan verwacht je niet dat daar binnen twee jaar een weg op stapel staat', reageert Paul Tap namens het bewonersoverleg op het genomen politieke besluit.
Aan het genomen gemeenteraadsbesluit van vorige week donderdag ging een jarenlange politieke discussie vooraf. 'Het is nooit makkelijk om tegen een inwoner te zeggen dat in zijn of haar achtertuin wellicht een weg zou moeten komen. Maar het not in my backyard-principe mag het niet winnen van het algemeen belang. Het dorp is hier echt bij gediend', vindt raadslid Bas van Polanen (VVD), die zelf in Hazerswoude-Dorp woont.
'Ik denk dat wij als raadsleden een vertekend beeld krijgen', stelt Peter Bontekoe van Dorpen en Wijken Belangen. 'Mensen die tegen zijn, reageren over het algemeen heel heftig. En mensen die denken dat dit niet zo slecht is, hoor je niet.'
Excuses
Henk Goes bood in de gemeenteraadsvergadering openlijk zijn excuses aan. De weg om Weidelanden had bij de bouw van de woonwijk direct aangelegd moeten worden. Maar de gemeenteraad van Rijnwoude, waar Goes deel van uitmaakte op dat moment, besloot destijds anders.
Kun je het maken om dan nu alsnog een weg aan te leggen? 'Dat is ongelukkig en vervelend. Een recht op vrij uitzicht, heeft niemand. En zeker in de Randstad niet. Maar het is heel vervelend dat je een huis koopt en vrij uitzicht denkt te hebben, en dat je dat een paar jaar later kwijt bent', aldus de PvdA'er.
Daarom wil de gemeenteraad ook dat de weg goed wordt ingepast in het groen. Niet te dicht tegen de huizen aan, geen geluidsschermen maar camoufleren met bomen en planten. 'Met de inspraak die nog gaat komen over hoe de weg uiteindelijk wordt aangelegd, denk ik dat je daar best wel uit gaat komen met elkaar', vermoedt Bontekoe.
'Ik kwam in 2004 in de gemeenteraad van Rijnwoude. Toen speelde dit ook al. Na zeventien jaar is het goed dat we een stap hebben gezet dat er in ieder geval iets gebeurt', zegt Hans van Kuijk (SGP) op zijn beurt.
Kruispunt
Alleen over het kruispunt Gemeneweg-Dorpsstraat moet nog een ei gelegd worden. Verkeerswethouder Kees van Velzen (CDA) krijgt de opdracht om provinciegedeputeerde Floor Vermeulen ervan te overtuigen dat het beoogde verbod om af te slaan richting de zuidkant van de Gemeneweg, van tafel moet.
'Je krijgt allerlei vreemde omrijdbewegingen als je dat niet doet', meent CDA-raadslid Jeroen van Gool. Automobilisten moeten dan eerst rijden naar een nieuw aan te leggen rotonde aan de noordkant van Hazerswoude een paar honderd meter verderop, daar keren en terugrijden in zuidelijke richting. 'Dat betekent meer kilometers en meer stikstof.'
Maar het belangrijkste kritiekpunt is volgens Van Gool dat de provincie het afslagverbod beredeneerd vanuit het oogpunt van de provinciale weg. 'De doorstroom op hun weg moet goed zijn. Voor ons gaat het ook om het conform en de beweegbaarheid in de gemeente.' Slaagt de lobby van Van Velzen niet, dan neemt de gemeenteraad het afslagverbod voor lief.