Huwelijkscadeau uitgegroeid tot familiebedrijf in limoncello: ‘Nooit verwacht’

Foto: Occhi Marroni
Foto: Occhi Marroni
Foto: Occhi Marroni

ALPHEN AAN DEN RIJN - Dagelijks worden Jelle Steenbeek (36) en Mieke Verduijn (33) herinnerd aan het moment waarop ze bijna twee jaar terug in het huwelijksbootje stapten. Hun bruiloft is namelijk het begin gebleken van een Alphens familiebedrijf in limoncello. Dat heeft het koppel cadeau gekregen van hun broers en zussen.

Mieke kan een glimlach niet onderdrukken, als ze terugdenkt aan het geschenk waarmee haar zus Maartje (28), zwagers Martin (37) en Tom (31) en schoonzus Ellen (32) op de proppen kwamen. 'Een citroenboom.'

Het moest eerst even landen, bekent de bruid. 'Maar toen kwam er eigenlijk een heel mooi verhaal, want het was de start van ons bedrijfje en ons familierecept.'

Familiewapen of stamboom

'Waanzinnig vet', reageert bruidegom Jelle op zijn beurt. 'Ik vind het echt heel mooi dat we als familie iets gingen doen met elkaar. Heel origineel en heel tof, dat had ik nooit verwacht.'

Hoe zijn broers en schoonzussen erop zijn gekomen? Door avonden lang met elkaar te brainstormen, vertelt Martin. 'We dachten eerst aan een familiewapen om aan hun huis te hangen. Of een soort stamboom. In elk geval iets waar familie in centraal staat.'

Bekend als korfbalbroers

Tom vult aan: 'Uiteindelijk wilden we iets geven dat we later nog samen uit konden werken. Er zat niet echt een doel bij om een groot bedrijf te starten. Het zou leuk zijn om het aan familie en vrienden te verkopen, dachten we.'

De keuze is op limoncello gevallen, aangezien dat drankje bij alle zes oprichters van het bedrijf in de smaak valt. Bovendien doet het de als korfbalbroers bekende Steenbeekjes terugdenken aan hun vakanties in Italië.

'We gaan er absoluut niet rijk van worden, dat is ook niet wat we nastreven'

Na maandenlang experimenteren en proeven hebben ze met z'n zessen het recept ontwikkeld. Voor het drankje met 37 procent alcohol worden biologische citroenen uit de Spaanse regio Murcia gebruikt.

Verder doet het zestal alles zelf. Dat begint al met het schillen van de citroenen. 'Er zitten behoorlijk wat arbeidsuren in. Die rekenen we niet mee in de kostprijs, want anders zou het geen goede businesscase zijn', zegt Jelle grijnzend.

Verkrijgbaar bij horecazaken

Zijn echtgenote Mieke, die zelf jarenlang in de horeca heeft gewerkt, schiet hardop in de lach. 'Ik denk dat Jel en ik best een goed team zijn. Maar als wij dit alleen hadden gedaan, weet ik niet of we het bedrijf hier hadden gebracht.'

Met 'hier' bedoelt ze dat hun handgemaakte drankje sinds kort verkrijgbaar is bij meer dan een handvol Alphense horecazaken. De limoncello heet Occhi Marroni en is in het Italiaans vernoemd naar de bruine ogen van de bruid.

'Een mooie reis maken'

Stiekem hopen de zes mede-eigenaren op eenzelfde scenario als het Alphense restaurant De Gelaarsde Kat, waarvan een gelijknamige dipsaus te verkrijgen is bij lokale supermarkten. Maar verder dan het Groene Hart reiken hun ambities niet.

Martin: 'We gaan er absoluut niet rijk van worden, dat is ook niet wat we nastreven. Als we ooit winst gaan maken, dan zou ik heel graag met zijn zessen een mooie reis willen maken. Of dat nou naar Murcia is, of naar Disney World in Amerika.'

Door één deur kunnen

'Het hoeft niet naast Villa Mas (limoncellomerk, red.) één of ander fabrieksproduct te worden', merkt Mieke op. 'Het is juist leuk dat het dit ambachtelijke product blijft.'

Jelle: 'Als we dat weten vol te houden en op de zondagen met elkaar door één deur kunnen, nadat we duizend citroenen hebben geschild, dan ben ik hartstikke tevreden.'

Lees ook: