Oplossing gevonden: tóch vier treinen per uur tussen Utrecht, Alphen en Leiden

Station Alphen aan den Rijn Foto: John van der Tol

ALPHEN AAN DEN RIJN - Er is een oplossing gevonden om vier treinen per uur te laten rijden tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal zonder dat er 175 miljoen euro op tafel gelegd moet worden om de te slappe veenbodem te verstevigen. Er gaan geen zware intercity's rijden maar sprinters, die lichter zijn en ook minder hard (120 kilometer per uur in plaats van 140 kilometer per uur) rijden.

Spoorwegbeheerder ProRail, die eerder dit jaar op de rem trapte omdat de bodem helemaal geen verdubbeling van het aantal intercity's aan zou kunnen, geeft nu groen licht. Ook minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gaat akkoord, evenals de provincie Zuid-Holland. Het komende half jaar wordt door ProRail onderzocht wat er nodig is om de kwartierdienstregeling te realiseren.

Ieder kwartier een trein in 2020

Wanneer er ieder kwartier treinen gaan rijden tussen Leiden, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en Utrecht is nog niet bekend. Het streefmoment is volgens ProRail 2020, al hoopt provinciegedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) al op eind 2019.

Op dit moment rijdt ieder half uur een trein tussen Leiden en Utrecht. In de ochtend- en avondspits rijdt er ieder kwartier een trein tussen Alphen en Leiden. De sprinters die tijdens de spitsuren rijden, zullen straks niet omkeren in Alphen maar doorrijden richting Bodegraven. 

Lees ook: Doorgaan verdubbeling treinen Leiden - Alphen - Woerden - Utrecht onzeker