Opnieuw protest tegen aanleg Verlengde Bentwoudlaan
BOSKOOP - Met gele hesjes aan heeft de actiegroep Het Molenberaad maandag geprotesteerd tijdens een informatieavond in Boskoop over de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan. De coalitie van belanghebbenden in Hazerswoude-Dorp, Boskoop, Waddinxveen, Weidelanden en Bentwoud is bang dat via een omweg alsnog de beruchte snelweg A3 wordt aangelegd. Met een brief aan de provinciegedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) hoopt de actiegroep dat de weg er alsnog niet komt.
Vermeulen zelf is niet aanwezig bij de informatieavond. Dat is wel Gabi van Duijnhoven, de projectleider van de provincie Zuid-Holland. Zij bestrijdt de stelling dat de omstreden snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam, dwars door het Groene Hart, via een achterdeur alsnog wordt aangelegd: 'Wij leggen gewoon een provinciale weg aan, van 80 kilometer per uur, van twee keer één rijstrook. Een A3 zou toch echt wel een rijksweg worden. Dat maken wij niet.'
Toch gaat dat idee bij veel van de bezoekers tijdens de informatie-avond er niet in. Volgens Robert Hagendoorn van Het Molenberaad stuurt de provincie aan op een A3: 'Waarom leg je een weg aan door het Bentwoud? Waarom is er een grote parallelstructuur aan de A12 gekomen met een hele brug daar? En waarom is de Maximabrug aangelegd?', vraagt Hagendoorn zich af. De Verlengde Bentwoudlaan is een nieuwe ontsluitingsweg die de westkant van Boskoop en Waddinxveen moet verbinden met de A12 bij Gouda.
Alternatief plan
Hagendoorn suggereert dat dit allemaal de opmaat is voor een snelweg met twee keer twee rijstroken. Kortom: de A3. Het Molenberaad heeft daarom een alternatief plan. Maar dat plan is (vooralsnog) een gepasseerd station, want er ligt al een uitvoeringsbesluit van de provincie Zuid-Holland. Ook ligt er al een eerste Milieueffectrapportage. Daaruit blijkt dat het op sommige punten ook drukker gaat worden. Maar zo stelt Van Duijnhoven: 'We lossen meer problemen op dan er zijn.'
Toch beseft de provincie dat er nog wel wat moet gebeuren. 'We zijn samen met de regio aan het onderzoeken wat er nog meer nodig is', aldus Van Duijnhoven. Maar dat gezegd hebbende: doemt dan toch weer de A3 op? 'Nee. Ook dan komt er geen A3.'
Uitwerking
Het is nu wachten op de verdiepende Milieueffectrapportage. Op basis daarvan zullen de komende jaren de plannen verder worden uitgewerkt. Daarna kan in 2020 de aanbesteding beginnen. De provincie Zuid-Holland hoopt dan in 2022 een aanvang te maken met de werkzaamheden. Voltooiing van het project N207 Zuid wordt niet eerder verwacht in 2023 of 2024.