Parkeerapp ingewikkeld voor invaliden in Alphen: onnodige bekeuringen uitgedeeld
GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – De nieuwe gehandicaptenparkeerapp Parkeren Plus functioneert niet naar behoren, dat stelt Marjanne Orbons in De Ochtendshow van Studio Alphen. ‘Die app werkt niet en daardoor zijn er een behoorlijk aantal onnodige bekeuringen uitgedeeld', aldus de voormalig voorzitter van het opgeheven Alphens Platform Gehandicapten.
Deze zomer voerde gemeente Alphen aan den Rijn de app als een van de eerste gemeenten in Nederland in. Met de app kunnen mensen met een handicap parkeren op parkeerplaatsen waar betaald moet worden. Gebruikers konden tot 1 september nog gebruikmaken van het oude systeem, daarna moesten ze over naar de nieuwe Parkeren Plus-app.
Volgens Orbons heeft de gemeente veel te vroeg een brief verstuurd naar mensen met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK-houders) om ze over de nieuwe app te informeren. 'Zodra mensen overgingen op de app, was de gehandicaptenparkeerkaart niet meer geldig. Omdat de app nog niet goed werkte, hebben sommige gebruikers onterecht een boete gekregen.'
'Haantje de voorste'
De overgang naar het nieuwe systeem gaat niet vlekkeloos. 'Je moet die app installeren en dat is best een klus', zegt Orbons. 'Veel GPK-houders zijn al wat ouder. Wij zijn helemaal platgebeld met vragen. Buiten dat werkt de app niet op oudere telefoons en moeten mensen soms dus een nieuwe telefoon kopen.'
Al met al is Orbons niet te spreken over de gang van zaken. 'Alphen is overal haantje de voorste mee', zegt ze. 'Dus ook met dit. Alleen was het pas de bedoeling dat de app 1 september ingevoerd zou worden. Alphen is zo bijdehand geweest om hem gelijk in te voeren. Daardoor zijn er een heleboel bekeuringen uitgedeeld.'
Orbons, die zich vanuit haar verleden vaak hard maakt voor dit soort zaken, gaat binnenkort nog op gesprek bij de wethouder. 'Maar dan is het al te laat, mosterd na de maaltijd zeg maar, alle narigheid zit al in de lucht.'
'De app werkt naar behoren'
Volgens een woordvoerder van gemeente Alphen aan den Rijn is de eerste communicatie op 23 juli via social media geweest. 'Op dat moment lag er een brief voor alle houders van een gehandicaptenparkeerkaart klaar met de datum 22 juli. Door een technisch probleem bij Google was de app niet beschikbaar en daarom heeft de gemeente gewacht om de brief te versturen. Toen het probleem opgelost was, is de brief verstuurd.'
Volgens de gemeente werkte de app meteen naar behoren. 'Uiteraard komen er ook onverwachte zaken naar boven. Die zijn snel opgepakt en opgelost, door verschillende organisaties en zelfs door de betrokken ambtenaar in zijn vakantie.'
DigiD werkt niet op oude telefoons
De problemen met de installatie zijn bekend bij de gemeente. Bij het opstarten van de app moet ingelogd worden met DigiD en op oude versies van IOS en Android werkt dat niet.
'Dat is een app van de Rijksoverheid die wordt beheerd door Logius', aldus de woordvoerder. 'Daar hebben wij helaas geen invloed op. Het plan is nu om dit op te lossen door in de toekomst een webversie te maken van Parkeren Plus. Dan kan via een SMS code worden ingelogd.'
Voor kaarthouders is ook een landelijk telefoonnummer beschikbaar van Centraal Loket Parkeren Plus. 'Kaarthouders kunnen en konden dus ook altijd bellen om een kenteken aan te melden. Parkeren Plus bestaat uit een app én het Centraal Loket Parkeren Plus dat 24x7 telefonisch bereikbaar is.'
Een onterechte boete, wat nu?
Gebruikers van de app die onterecht een boete hebben gekregen, mogen contact opnemen met de gemeente of met de ParkeerService.
Houders van een gehandicaptenparkeerkaart die moeite hebben met het installeren van de app, kunnen hulp vragen bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek.