Sushizaken schieten als paddenstoelen uit de grond: ‘Snel en gezond’

ALPHEN AAN DEN RIJN - 'Wéér sushi?' Of juist: 'Hoe meer, hoe beter.' Elke keer als er in Alphen aan den Rijn een sushizaak opengaat, roept dat uiteenlopende reacties op. De teller staat intussen op elf, maar met een vestiging van Mr. Sushi aan de Julianastraat is nummer twaalf op komst. Het sluit naadloos aan bij een landelijke trend: in de afgelopen drie jaar is het aantal sushirestaurants meer dan verdubbeld.

Op straat verschillen de meningen over het grote aantal sushizaken. Maar één ding is duidelijk: het onderwerp leeft onder Alphenaren. 'Zodra er een winkelpand leeg is, lijkt het alsof er - hup - een sushiwinkel of een afhaalbedrijf in komt', reageert de uit Cornwall (Engeland) afkomstige Ian Collins, zelf ook een liefhebber van sushi. 'Ik denk persoonlijk dat dit nu het maximale is. Het moeten er niet veel meer worden.'

Landelijk is het aantal sushi-ondernemingen de laatste drie jaar opgelopen van 410 tot 908, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Als het puur om Japanse restaurants gaat, is er volgens horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners tot vorig jaar een stijging van 27 procent sinds 2016 (van 403 naar 513). In de gemeente Alphen aan den Rijn zijn er drie sushirestaurants (afhaal- en bezorgservices niet meegeteld) op ruim 112.500 inwoners, qua dichtheid vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde.

In een omvangrijk rapport van adviesbureau Van Spronsen & Partners uit Leiden staat dat er binnen de Aziatische horecasector opvallende verschuivingen te ontdekken zijn. 'Je ziet een afname van de traditionele Chinees-Indische restaurants en enorme opkomst van veel andere, hippere keukenrichtingen', legt horeca-adviseur Niek Timmermans uit. 'Daar is de Japanse keuken, met sushi, ook onderdeel van.'

Het geheim van goede sushi

Zijn verklaring daarvoor zit in de ontwikkeling die sushi als gerecht heeft doorgemaakt. 'Het is een heel eigentijds, mainstream product geworden. Vroeger was het een beetje elitair en erg duur. Met de opkomst van all you can eat-restaurants en afhaalformules is die markt breder geworden. En toegankelijker qua prijsniveau. Sushi wordt ook steeds aantrekkelijker voor een brede doelgroep, omdat het snel, gemakkelijk en gezond is.'

Maar hoe onderscheid je je te midden van al die sushizaken? Daarvoor moet eerst de vraag worden beantwoord: wat is het geheim van goede sushi? 'Ik denk dat versheid van de ingrediënten het allerbelangrijkste is', zegt Shadé Sturkenboom, manager van SushiPoint aan het Alphense Stationsplein. 'Wij werken elke dag met verse groenten en vis. Daarnaast is het heel belangrijk dat je goed op de hygiëne let binnen je keuken.'

Proeven van concurrenten

De landelijke keten heeft sinds augustus vorig jaar een vestiging in Alphen, waar je alleen terecht kunt voor afhalen of bezorgen. Het is ook Sturkenboom opgevallen dat er steeds meer sushitentjes ten tonele verschijnen in de stad. 'Ik proef best wel vaak van onze concurrenten, dus ik weet welke goede sushi hebben en weten wat ze doen. Sommige lopen een beetje achter. Ik ben bang dat die het niet vol gaan houden', verwacht de Reeuwijkse.

Aan de Van Nesstraat zitten zelfs drie sushizaken binnen een straal van amper honderd meter. Voor twee basisscholieren kan het aantal eigenlijk niet groot genoeg zijn. 'Of het er te veel zijn? Nee, sushi is gewoon lekker', reageert één van de jongens resoluut. 'Van mij mogen er nog meer komen, hoor. Maar dan moeten ze wel lekkere sushi hebben.'

'Smakelijk met komkommertje'

Minke Rensma houdt niet van 'die plakkerige rijst' en ook niet van rauwe vis. Toch maakt het haar niet uit hoeveel sushizaken er zijn. 'Als mensen er behoefte aan hebben, dan is het goed. Vroeger had je overal hamburgertentjes. Sushi is misschien gezonder, dat weet ik niet. Het ziet er in ieder geval smakelijk uit, met een komkommertje en zalm enzo.'

Sturkenboom loopt niet weg voor concurrentie. Sterker nog: ze ziet het als iets positiefs. 'Ik denk dat we daardoor juist zorgen dat we de kwaliteit en de service goed houden. En als dat allemaal goed is, kunnen wij ons onderscheiden van de rest. Daarom zie ik die concurrentie niet als een probleem, ik vind het alleen maar leuk', benadrukt ze.

Ontwikkeling die weer overwaait?

Dan resteert er nog één vraag. Maken al die sushizaken deel uit van een tijdelijke trend? Of is dit een ontwikkeling die op den duur weer over zal waaien? Hagenaar Timmermans: 'Sinds de coronacrisis is er een opleving van afhaal- en bezorgservices. Ik verwacht dat het voorlopig nog wel zo zal blijven, ook omdat de populariteit van sushi nog steeds groeit. En verdwijnen zal het nooit.'

Lees ook: Tonny’s Verse Vis na half jaar verdwenen uit Julianastraat