Tim en Tom Coronel stappen over op nieuwe auto, doel: top-15 Dakar Rally

Foto: Coronel Dakar Team
Foto: Coronel Dakar Team

ALPHEN AAN DEN RIJN - Nu het driejarige contract om met de in de Verenigde Staten ontwikkelde The Beast de Dakar Rally te rijden is verlopen, stappen Tim en Tom Coronel over op een andere auto. Deze nieuwe wagen heeft volgens de fabrikant de potentie om minimaal in de top-15 van het algemeen klassement te rijden. 'Als we de boel heel houden', voegt Tim daaraan toe.

Voor Tim Coronel wordt het zijn vijftiende Dakar-deelname. Van die vijftien edities werd er één daags voor de start afgelast in verband met terroristische dreiging. De 49-jarige Alphenaar reed 's werelds zwaarste autosportrally twaalf maal uit. Voor tweelingbroer Tom wordt het zijn negende keer, zes maal finishte hij tot nu toe. Tijdens de editie van 2021 eindigden de Coronelletjes op de 26ste plek, hun beste eindklassering ooit.

Century CR6 is de naam van de nieuwe auto van de racende tweeling. In tegenstelling tot The Beast is de Century een auto die gebouwd is om er rally-raids mee te rijden. 'Er zit vele jaren ontwikkeling in. Met The Beast, een omgebouwde baja-auto, zaten we op de limiet en kwamen we niet verder. Dit is echt een raceauto die is gebouwd voor de woestijn', stelt Tim vast.

Snelheid was juist het 'probleem' bij de laatste Dakar. 'Het afgelopen jaar reden we een bijna perfecte Dakar. Maar vrijwel elke dag klonk dezelfde klacht: we komen snelheid tekort. Op lange rechte stukken kwamen andere auto's links en rechts voorbij gestoven. Daar had ik het wel een beetje mee gehad', verklaart Tom. 'Hadden we een supergoede dag gehad in de duinen of op de stenen, verloren we alles weer op snelheid. De 26ste plaats was best aardig, maar ondertussen knaagde het besef dat we ook tien plaatsen hoger hadden kunnen staan.'

'Nooit zo'n competitieve auto gehad'

Met een 7.0 Chevrolet V8-krachtbron aan boord van de Century CR6 'zal het aan snelheid niet meer ontbreken', kondigt het Coronel Dakar Team donderdag aan in een persverklaring. Er is voor de komende Dakar een maximum snelheid van 170 kilometer per uur ingesteld voor auto's. 'Dus de verschillen zijn minder groot, maar met moeite 150 halen of vlotjes mee opschakelen naar 170 maakt nogal wat uit', weten de broers.

'De tweewiel aangedreven buggy van Zuid-Afrikaanse makelij heeft zich wat dat betreft al bewezen. Brian Baragwanath behaalde er afgelopen jaar liefst zes top 10-noteringen in dagklassementen mee. In de eindklassering eindigden alle Century's weliswaar achter de broers Coronel, maar de potentie van de auto was overduidelijk. De komende Dakar zullen er tien van aan de start staan.' Tom Coronel: 'Wij hebben nog nooit zo'n competitieve auto gehad.'

Af en toe uitschieter naar top-10

Tim en Tom Coronel hebben inmiddels de nodige trainingskilometers erop zitten met de Century CR6. 'Hij stuurt als een sportauto, is heel responsive en scherp', merkt Tom op. 'Hij doet wat je wilt, is lichter, soepeler en lichtvoetiger dan wat we gewend waren én heeft zo'n 100 pk meer aan boord. Hiermee kunnen we de competitie aangaan met de subtop en mogen we echt gaan denken aan tien plaatsen hoger dan het afgelopen jaar.' Een voorspelling? 'Mijn verwachting is dat we hiermee ergens tussen plaats vijftien en twintig kunnen uitkomen, met af en toe een uitschieter naar de top-10.'

Aan klasseringen als die Baragwanath afgelopen jaar haalde, enkele tweede plekken in dagetappes, denkt de tweeling voorlopig niet. 'Hard rijden is niet moeilijk, maar maakt ook de risico's groter. En de prijzen liggen aan de finish, na twee weken wedstrijd', pareert Tim. 'Het is en blijft Dakar. Duinen blijven duinen, een gat blijft een gat. De auto kan het ons makkelijker maken, maar de snelheid kan ook het zwakke punt zijn. Dat wordt de grootste uitdaging: ons niet laten verleiden harder te rijden dan de omstandigheden toelaten, alleen omdat de auto het kan.'

Op Nieuwjaarsdag gaat de 43ste editie van de Dakar Rally van start in Ha'il (Saoedi-Arabië). Veertien dagen later, met 8000 kilometer woestijn achter de kiezen, is Jeddah de finishplaats.