Tipje van sluier coalitieakkoord: voorrang eigen inwoners op huizen, minder regels, behoud voorzieningen en kansen krijgen om mee te komen
GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn gaan waar mogelijk voorrang krijgen op de woningmarkt, er komen minder regels voor het organiseren voor evenementen en andere zaken waar vergunningen voor nodig zijn, lokale voorzieningen moeten behouden blijven en kinderen en volwassenen die moeite hebben om mee te komen in de maatschappij krijgen meer kansen.
Het zijn de eerste vier punten uit het coalitieakkoord van Nieuw Elan, CDA, Pro en D66 die bekend zijn gemaakt. Aanstaande woensdag wordt het collegeprogramma gepresenteerd. Een dag later wordt de wethoudersploeg geïnstalleerd. En om die wethouders is het nodige te doen: 'Kandidaat-wethouder Chantal van den Burg is bereid om hier eventueel te komen wonen.'
Waar bent u nu het meest trots op met dit coalitieakkoord?
Frans Langerak, fractievoorzitter Nieuw Elan: 'Het meest blij ben ik dat wij als eerste 100.000-plusgemeente in Nederland, met vier partijen die best verschillend denken, een akkoord bereikt hebben om hard aan Alphen te gaan werken.'
Jeroen van Gool, fractievoorzitter CDA: 'Het mooiste wat we bereikt hebben, is dat wij de verschillen hebben weten te overbruggen en overeenstemming over overeenkomsten hebben gesloten. Je moet door met elkaar. Het is logisch in campagnetijd om verschillen te vergroten. Maar daarna moet je aan de slag, compromissen sluiten en aan de slag.'
José Huls, fractievoorzitter Pro: 'Het is een sociaal akkoord met mooie duurzame dingen erin. Waar ik verder heel trots op ben, is dat wij heel duidelijk stappen zetten richting 2040. Wij gaan groeien in inwonersaantal en in de dorpen speelt van alles. Hoe ga je daar mooie stappen in zetten? Wij hebben geprobeerd dat in een mooi programma te zetten, terwijl er geen makkelijke jaren aankomen want er moeten financiële keuzes gemaakt worden vanwege de zogeheten ravijnjaren die eraan komen.'
Maurits de Vries, fractievoorzitter D66: 'Op de constructieve toon waarop wij hebben samengewerkt. Over specifieke punten zeggen we nog niks. Maar wij hebben goed gebouwd aan het coalitieakkoord waarin wij doen wat nodig is en kan, maar óók een blik werpen op 2040 als wij een flinke stad zijn geworden.'
Waarom is dit kwartet partijen in uw ogen dé ideale samenstelling voor een coalitie met de huidige verkiezingsuitslag?
Frans Langerak, fractievoorzitter Nieuw Elan: 'Met wie kun je een stabiele en gedragen coalitie vormen? Dit is het advies wat eruit kwam via informateur Kees van der Staaij. Dat advies is goed geweest. Want wij kunnen concluderen dat wij vier jaar in vertrouwen met elkaar gaan werken.'
Jeroen van Gool, fractievoorzitter CDA: 'Het is een brede coalitie, van links naar rechts en van conservatief naar progressief. Het advies van de informateur was om brede samenstelling te realiseren. Je hebt nu de drie grootste partijen. D66 en FVD eindigden ex aequo. Met D66 hebben wij goed samengewerkt de afgelopen vier jaar, dus dit is geen verrassing.'
José Huls, fractievoorzitter Pro: 'Dit is denk ik wel de meest logische keuze. Wij zijn de derde partij qua grootte. Dan is het niet heel raar om met de twee andere grootsten en D66 te kijken of je dit met z'n vieren kunt doen. Het afgelopen jaar nadat VVD uit de coalitie stapte, hebben wij heel constructief meegewerkt en gezorgd voor een onafhankelijk wethouder. Die samenwerking is denk ik een van de redenen om te zijn uitgenodigd met de drie bestaande partijen.'
Maurits de Vries, fractievoorzitter D66: 'Wij vieren hebben een breed draagvlak in de gemeenteraad en in de samenleving. Het dekt het volledige midden en doet recht aan de verkiezingsuitslag: Nieuw Elan is de grootste, CDA won twee zetels, Pro werd derde en wij handhaafden onze vier zetels. Vanuit dat vertrouwen hebben wij goede gesprekken gevoerd. FVD zit niet in dit rijtje, maar ik denk dat wij in komende vier jaar oog voor hen moeten hebben, want hun kiezers geven wel duidelijk signaal af.'
Wat gaat de inwoner van onze gemeente merken de komende vier jaar?
Frans Langerak, fractievoorzitter Nieuw Elan: 'Wij willen dat de inwoners beter en eerder geïnformeerd worden over belangrijke onderwerpen en over belangwekkende zaken. Wij hopen dat de inwoner ook merkt waarom wij als gemeente iets doen.'
Jeroen van Gool, fractievoorzitter CDA: 'De gemeente mag nabijer zijn. De gemeente dichtbij dus. Dat betekent niet alleen toegankelijke dienstverlening, maar ook zichtbaar maken dat er goed geluisterd wordt naar de samenleving. Goed luisteren betekent niet dat iedereen zijn zin krijgt. Ik denk dat de gemeente beter wordt om uit te leggen waarom iets gedaan wordt. Vertrouwen richting politiek is niet groot, in heel Nederland niet. Daar hebben wij wel wat aan te doen als politiek zijnde. Het is heel makkelijk om wantrouwen te voeden, maar wij wonen nog steeds in een van de mooiste landen ter wereld en Alphen is een hele mooie plek in Nederland om te wonen. Daar mogen wij trots op zijn.'
José Huls, fractievoorzitter Pro: 'Ik hoop dat de inwoners gaan merken dat beweging komt op keuzes die in de afgelopen jaren op de lange baan zijn geschoven. En ik hoop dat de burger niet veel merkt van politiek, want dan is het rustig in de politiek. En ik hoop dat de burger meer duidelijkheid ervaart over processen of keuzes.'
Maurits de Vries, fractievoorzitter D66: 'Beter betrokken voelen bij wat gemeentebestuur gaat doen in samenwerking met de gemeenteraad. Kijken wat er beter moet en een blik vooruit werpen richting 2040. Denk aan de Gnephoekpolder, andere wijken, buurten en dorpen. Wij moeten de voorzieningen op pijl houden, dus: dorpshuizen, sporthallen en de aanwezigheid van een huisarts en tandarts in de wijk. Dat gaat de inwoner merken. Ik hoop dat inwoners zich laten zien en horen bij participatietrajecten.'
Kan ik u toch nog ontlokken waar u voor uw partij het meest blij om bent met wat u heeft afgedwongen dit in dit coalitieakkoord?
Frans Langerak, fractievoorzitter Nieuw Elan: 'De woonopgave blijft groot. Wij gaan inzetten op meer bouwen in Alphen-stad en in de kernen, en waar mogelijk met voorrang voor eigen inwoners. Ook bedrijven vinden wij belangrijk. Wij zien een grote groei richting wellicht 140.000 inwoners voor onze gemeente. Wij willen daarom proberen minder mensen de N207 op en af te laten rijden vanaf de N11, meer bedrijventerreinen aan te wijzen en een speciaal ondernemersloket openen.'
Jeroen van Gool, fractievoorzitter CDA: 'Wij hebben stevig campagne gevoerd op de vele vrijwilligers die wij in de gemeente hebben. Zij zijn de drijvende kracht van onze samenleving. Zij hebben veel last van regels of hoepeltjes waar zij doorheen moeten springen als ze een evenement organiseren. Ik verklap dat wij daar de komende vier jaar op gaan inzetten.'
Jose Huls, fractievoorzitter Pro: 'Vanuit Pro zie ik hele mooie sociale zaken waar mensen die minder goed mee kunnen komen, kansen krijgen om wel mee te komen. Er zijn kinderen en volwassenen die om welke reden dan ook niet goed meekomen in maatschappij. Voor hen willen wij net wat meer doen.'
Maurits de Vries, fractievoorzitter D66: 'Als je het akkoord leest, zie je een heel herkenbaar D66-geluid. Op aantal speerpunten hebben wij campagne gevoerd, zoals het behoud van voorzieningen en het versterken van onderwijs en jeugdhulp. Dat ga je teruglezen. Er is weinig gesneuveld en er is niet heel veel nieuw beleid. Het is vooral bestaand beleid handiger benutten. De financiële situatie staat niet veel nieuwe dingen toe. Investeren in voorzieningen zie ik als grote winst.'
Lees ook: Twee vrouwen krijgen plek in ambitieus college: ‘Keuze op inhoud’
Lees ook: Nieuwe wethouders in Alphen aan den Rijn bekend, dit zijn de namen