Tunnel onder spoor Leidse Schouw krijgt minder rijbanen dan beoogd

ALPHEN AAN DEN RIJN - De tunnel die onder het treinspoor bij de Leidse Schouw in Alphen aan den Rijn aangelegd wordt, wordt niet 'twee keer tweebaans' (twee rijstroken per richting). De gemeenteraad is, zo bleek donderdagavond tijdens de commissievergadering van de Alphense gemeenteraad, het met wethouder Kees van Velzen (CDA) eens dat deze miljoenen euro's beter elders uitgegeven kunnen worden. De cijfers wijzen uit dat een 'twee keer eenbaansweg' (één rijstrook per richting) ook volstaat.

Aanleiding is het aantal infrastructuurinvesteringen dat de komende jaren gedaan moet worden. Zo gaat de gemeente Alphen fors meebetalen aan een nieuwe oeververbinding, vermoedelijk een tunnel, onder (of in het geval van een brug over) de Gouwe bij Boskoop. De extra miljoenen die een tunnel bij de Leidse Schouw met vier rijbanen kost in plaats van twee, kunnen wellicht ook goed van pas komen bij de nieuwe tunnel in Boskoop.

Meer auto's en treinen

In de komende jaren moet de huidige spoorwegovergang op de Leidse Schouw vervangen worden. Het wegverkeer zal niet langer bovengrond de rails passeren, maar ondergronds. Dat moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, omdat het aantal voertuigen op de Leidse Schouw zal toenemen vanwege woningbouw in onder meer de Gnephoek.

Met het oog op de een eventuele westelijke rondweg van Alphen zou de weg twee keer tweebaans worden. Daarnaast gaat de NS de dienstregeling uitbreiden, waardoor acht keer per uur een trein de spoorwegovergang passeert. Een bredere tunnel aanleggen onder de Leidse Schouw kost drie tot vijf miljoen euro, is de huidige prognose.