Tweede Kamer wil vaart achter aanleg Bodegravenboog tussen N11 en A12

Foto: Google Maps/Studio Alphen

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Waar blijft de op- en afrit bij Bodegraven van de N11 naar de A12, de zogenoemde Bodegravenboog? Weggebruikers wachten al jaren op dit ontbrekend stukje snelweg, dat zorgt voor lange files en gevaarlijke situaties op de N11. Een motie in de Tweede Kamer moet minister Mark Harbers (infrastructuur) in beweging krijgen, zeker als de regio daarnaast met 35 miljoen euro over de brug komt. Dat meldt Omroep West, mediapartner van Studio Alphen.

Wie nu richting Rotterdam en Den Haag wil, moet vanaf de N11 via een smalle weg richting het noorden (Goudsestraatweg) rijden om na ruim een kilometer - en twee rotondes - alsnog de snelweg A12 op te draaien. Dat dit stuk weg er moet komen, is voor iedereen duidelijk. Al ligt er nog geen definitief besluit. Voor het Rijk is de zogeheten Bodegravenboog - à la het Prins Clausplein - onderdeel van een integrale aanpak van de A12 tussen Gouda en Utrecht. Besluitvorming daarover is uitgesteld tot begin 2025. 'Dan gaat de boog weer op de lange baan', vreest verantwoordelijk wethouder in Bodegraven Robin Kersbergen (VVD), die met de regio in actie kwam.

Regionale en lokale overheden, die gezamenlijk optrekken als Beter Bereikbaar Gouwe, hebben daarop een brandbrief aan de Tweede Kamer gestuurd om de boog los te zien van de A12 en hem versneld aan te leggen. Ook regionale ondernemers, VNO-NCW en Transport en Logistiek Nederland steunen die oproep.

Werkbezoek met dronebeelden

Tijdens een bezoek van vertegenwoordigers van het Rijk en de provincie Zuid-Holland aan de N11 bij Bodegraven, deed Kersbergen een dringende oproep dit knelpunt in het Groene Hart aan te pakken. Dat bezoek was eind november, vlak voor de besprekingen in de Tweede Kamer van het meerjarenplan voor Infrastructuur (MIRT).

Met dronebeelden liet hij de bezoekers het probleem zien: files op de afrit van de N11 die doorlopen tot op de rijbaan en gevaarlijke fietsoversteekplaatsen van en naar Gouda, waar dagelijks een paar duizend scholieren overheen rijden. Dat laatste zou voor een groot deel opgelost zijn met de komst van de Bodegravenboog.

Enkele jaren terug deden parlementariërs tevergeefs een oproep op de voorganger van deze minister. Toch heeft Kersbergen goede hoop dat het dit keer tot actie komt. 'In de Gnephoekpolder in Alphen komen 5000 woningen bij, dus nog meer verkeer. Het is in het belang van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid dat die aansluiting er nu komt', meent de wethouder van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. 'De 65 miljoen die de Bodegravenboog gaat kosten, is makkelijker te vinden dan de 500 miljoen die nodig is voor de aanpak van de A12. De provincie heeft al 10 miljoen euro op de plank liggen en de regio is meer dan bereid om die overige 25 miljoen bij te dragen.'

Weg ligt er voorlopig nog niet

De minister moet nu aan de slag, dankzij een motie van VVD, D66, CDA, ChristenUnie en SGP, die dinsdag unaniem werd aangenomen in de Tweede Kamer. Wat niet betekent dat de weg er direct ligt. 'Het is natte vingerwerk', zegt Kersbergen. 'Maar ik verwacht niet vóór 2028. Zonder deze oproep zou het nog twee tot drie jaar langer duren.'

Relus Breeuwsma, wethouder namens het CDA in Alphen aan den Rijn, zegt blij te zijn dat de motie is aangenomen. 'Nu moeten we hard aan de slag. Ik zit al snel weer om tafel met de andere betrokkenen', aldus Breeuwsma. 'Er is nu een 'ticket' vanuit Den Haag om hard te gaan lopen.'