Vanaf eind dit jaar vier treinen per uur tijdens de spits op traject Leiden-Utrecht
ALPHEN AAN DEN RIJN - Vanaf eind dit jaar rijden er twee extra Sprinters per uur op het traject Leiden-Utrecht tijdens en rond de ochtend- en avondspits. Dan rijden er dagelijks van ongeveer 06.00 tot 10.00 uur en van 15.00 tot 20.00 uur vier treinen per uur op het traject.
Het traject blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. 'Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt', meldt spoorwegbeheerder ProRail. 'Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor.'
Toch moet er nog het nodige gebeuren op en rond het spoor. Zo worden er overwegen aangepast en worden openbare en particuliere onbeveiligde overwegen opgeheven. In Alphen aan den Rijn wordt een wissel vervangen, zodat de treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. 'We passen de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen', kondigt ProRail aan.
De werkzaamheden vinden plaats van oktober tot en met half december van dit jaar. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond en de nieuwe dienstregeling in december ingaat, kunnen de extra spitstreinen rijden op het traject.
Station Hazerswoude
ProRail meldt verder dat de mogelijkheden worden onderzocht voor het nieuwe station in Hazerswoude-Rijndijk en meer treinen per uur buiten de spits. Die mogelijkheden worden bekeken in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS en alle gemeenten langs het traject tussen Leiden en Utrecht.
Eind vorig jaar werd duidelijk dat de overheid maximaal 80 miljoen euro wil uittrekken voor het Hazerswoudse station. Die boodschap werd met gejuich ontvangen, maar er is ook flink wat scepsis. 'Het duurt waarschijnlijk nog twintig jaar', zei een inwoner van het dorp destijds.
Lees ook: Sein op groen voor station Hazerswoude-Koudekerk: ‘Eerst zien, dan geloven’