Veroorzaker gruwelijk ongeluk vindt celstraf ongepast: ‘Ik ben geen roekeloos mens’
BOSKOOP/HAZERSWOUDE-DORP - Waarom hij met een handvol biertjes op achter stuur is gestapt en met een snelheid van 174 kilometer per uur binnen de bebouwde kom sjeesde? Op die vraag heeft Martijn van K. (38) nog steeds geen antwoord, ruim drie jaar nadat hij een ernstig ongeluk veroorzaakte waarbij een bestelbus in tweeën brak. Toch is hij in hoger beroep gegaan tegen zijn gevangenisstraf.
'Eén grote inschattingsfout.' Veel verder dan die meermaals herhaalde verklaring komt Van K. dinsdag niet, als antwoord op de waaromvraag van het gerechtshof in Den Haag. 'Ik ben geen roekeloos mens, absoluut niet.'
Hoe dan ook heeft de rechtbank hem júíst roekeloos rijgedrag aangerekend en iets meer dan een jaar geleden veroordeeld tot veertien maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk, plus een rijontzegging van drie jaar. Te zwaar, vinden Van K. en zijn advocaat die straf.
Gigantische ravage
Zaterdag 14 januari 2023 gaat het gruwelijk mis op het Laag Boskoop, een weg waar je niet harder dan vijftig mag. De dan 35-jarige Van K., die bijna 2,5 keer de toegestane hoeveelheid alcohol op heeft, overschrijdt de maximumsnelheid op het hoogtepunt met maar liefst 124 kilometer per uur.
In zijn elektrische auto knalt hij onnoemelijk hard op een grijze bestelbus. De ravage is gigantisch: het busje breekt compleet doormidden, Van K.'s blauwe Tesla belandt meters verderop in de sloot. Wonder boven wonder overleven beide bestuurders het bizarre ongeluk.
Wel kampt het slachtoffer, Paul Rijfers (nu 54) uit Hazerswoude-Dorp, tot op heden met zowel cognitieve als lichamelijke klachten. 'Als je leven je op een haar na wordt afgenomen, doet dat wat met je', verklaart hij tijdens de inhoudelijke behandeling van het hoger beroep.
De voorzitter van het gerechtshof onthult vervolgens dat Rijfers vorig jaar een brief heeft geschreven aan de rechtbank, waarin hij opvallend genoeg pleitte voor een lagere straf dan de twee jaar cel die het Openbaar Ministerie (OM) tegen Martijn van K. had geëist.
Dat clementieverzoek heeft het slachtoffer overigens inmiddels ingetrokken, deels uit ergernis over het feit dat de dader hoger beroep aantekende. 'Ik heb medelijden met zijn kinderen. Maar ik wil wel dat mensen in de maatschappij kunnen zien dat je niet straffeloos dit soort dingen kunt doen.'
Pijnlijk genoeg is het nou net Van K.'s privésituatie die hem ertoe noopt het gerechtshof letterlijk te smeken om een lagere straf. Naar de gevangenis gaan, in combinatie met een rijontzegging, kost hem namelijk zijn baan als accountmanager, betoogt de Boskoper.
Gezin kapotmaken
Het zou zijn gezin - vrouw en twee jonge zoons - kapotmaken. Als hij vertelt welke impact de gevolgen van het ongeluk op zijn kinderen hebben, valt Van K. even stil en barst hij in huilen uit. Snikkend: 'Als vader voel ik me daar enorm schuldig over.'
Ook betuigt hij opnieuw 'diepe spijt' voor zijn handelen en biedt hij Rijfers, die na het ongeluk hielp Van K. uit het water te redden, zijn 'oprechte excuses' aan. Desondanks ziet de advocaat-generaal van het OM geen reden om de straf te verlagen.
Zij eist dat het vonnis van de rechtbank overeind blijft. Daarin is meegewogen dat Van K. een blanco strafblad had en de kans op herhaling volgens deskundigen laag zou zijn. Een taakstraf, zoals door de verdediging wordt voorgesteld, noemt de advocaat-generaal 'een ver gepasseerd station'.
'U heeft opzettelijk de verkeersregels geschonden door als een jekko over die weg te scheuren', houdt ze Van K. voor. 'We mogen met zijn allen van geluk spreken dat meneer Rijfers hier in de zaal zit.'
'Slok op een borrel'
Tot slot betwist Martijn van K.'s advocaat nadrukkelijk of bewezen kan worden dat Paul Rijfers zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen. Hij stipt aan dat slachtoffer slechts 'klachten' heeft. 'Dat scheelt een slok op een borrel.'
Over twee weken doet het gerechtshof uitspraak.
Lees ook: Aanstichter bizar ongeluk bekent huilend schuld: ‘Verschrikkelijk, dit had nooit mogen gebeuren’
Lees ook: Busje van bloemenkweker Paul (51) in tweeën gesplitst: 'Dicht bij de dood geweest'