Warboel aan verkeersborden moet weg: ‘Scheelt ook weer onderhoudskosten’

Joris Helweg (links) en collega-verkeerskundige Maurice van Hoorn draaien een bord om in Boskoop Foto: Studio Alphen

BOSKOOP - Verkeersborden, daar kun je er toch niet genoeg van hebben? Fout. 'Ongeveer 15 tot 20 procent is overbodig', stelt verkeerskundige Joris Helweg. Vaak staan er op grote kruispunten veel borden bij elkaar, constateert hij. 'Daar wordt het juist onoverzichtelijk van.'

Met het verkeerskundig adviesbureau Ronnico uit Amersfoort is Helweg in meer dan honderd gemeenten actief om het aantal verkeersborden drastisch terug te dringen. Dat is in zijn beleving heel belangrijk. 'Wat er overblijft, springt dan meer in het oog', verklaart hij de gedachte erachter.

Onlangs heeft het bureau alle borden in de gemeente Alphen aan den Rijn grondig bestudeerd. Conclusie: op sommige plekken is er sprake van een complete wirwar aan verkeersborden. Daarom worden er in Boskoop maar liefst 350 weggehaald. Op een totaal van 2600 is dat dus ruim 10 procent.

Investeren in rustiger straatbeeld

'Door de jaren heen gebeurt er van alles en komen er ook borden bij', reageert Relus Breeuwsma (CDA), wethouder verkeer en vervoer. 'Of ze worden gewoon oud, of zijn gestolen en niet teruggeplaatst. Je komt van alles tegen. Het is nu wel tijd om te investeren in een wat rustiger straatbeeld.'

Eigenlijk is verkeersborden verwijderen een landelijke trend, vertelt Helweg. 'Het probleem is best groot, omdat er in het verleden heel veel borden werden geplaatst zonder dat ze werden geregistreerd. Dus een gemeente had niet goed zicht op wat er allemaal stond.'

Borden worden voortaan vastgelegd in een database. Bovendien kunnen ze soms ook worden hergebruikt. 'Weghalen kost geld, maar laten hangen ook. Elk bord in de buitenruimte kost tussen de 10 en 20 euro per jaar om te onderhouden. Dus alles wat je weghaalt, scheelt ook weer onderhoudskosten.'

Daar komt bij dat sinds dit jaar alle nieuwe auto's verplicht zijn uitgerust met camera's. Die lezen de verkeersborden en passen vervolgens automatisch de snelheid aan. Maar dan moeten ze wel goed zichtbaar zijn. 'Want hangen ze verkeerd om, dan gaat het systeem in de war', waarschuwt Helweg.

Vraagtekens bij 'doodlopende weg'

Zijn collega en directeur Maurice van Hoorn plaatst hardop vraagtekens bij een bord met 'doodlopende weg' erop. 'We rijden tegenwoordig allemaal rond met navigatiesystemen, daarin staat aangegeven of je wel of niet door kan rijden. Dat bord is overbodig, dus dat halen we lekker weg', zegt hij.

Of er ooit een dag komt dat het werk van Helweg overbodig wordt? Was het maar zo'n feest, antwoordt de verkeerskundige lachend. 'Ik denk niet dat verkeersborden totaal gedigitaliseerd gaan worden. Als de techniek het even laat afweten, moet je toch terug kunnen vallen op de verkeersborden.'

Eind januari moeten alle nutteloze verkeersborden in Boskoop weg zijn. Daar gaat een hoop werk in zitten, weet Joris Helweg van verkeerskundig adviesbureau Ronnico. 'Eén bordje weghalen valt wel mee, maar je hebt ook vaak palen die je de grond uit moet halen. Daar komt een stukje straatwerk bij. Al met al een aardige klus die je moet klaren.'

Lees ook: Onvrede onder kleine ondernemers over zero-emissiezone: ‘Slaat als tang op varken’