Wel of geen bussen door Alphens centrum? Politiek debat aanstaande

Foto: Jeron Groeneveld

ALPHEN AAN DEN RIJN - Er gaat een politiek debat komen over het al dan niet weren van bussen uit het centrum van Alphen aan den Rijn. Dat is de gemeenteraad overeengekomen. Binnen de gemeenteraad heerst veel verdeeldheid over busverkeer door het stadshart en ook in de coalitie liggen de partijen niet op één lijn. Tijdens een informatiemarkt zegt Nieuw Elan te willen dat de bussen uit het centrum verdwijnen, terwijl CDA dat niet wil.

'De bereikbaarheid moet onaangetast blijven. Alle bushaltes moeten aangedaan blijven worden en op dezelfde plek blijven staan. Wat ons betreft is de route het pijnpunt. Die loopt van de Castellumstraat naar winkelcentrum De Aarhof. Wij zien liever dat de bus omrijdt via de Koningin Julianabrug', meent Nieuw Elan-raadslid Evon Zevenbergen. 'Dan haal je de bus uit - het voetgangersgebied in - het centrum, dat zorgt voor een betere winkelbeleving en mensen kunnen nog steeds van A naar B.'

CDA-raadslid Helma van der Louw staat daar anders in. 'Ga eens kijken naar kleinere, elektrische bussen. Dat zou onze voorkeur hebben. Dat is een fantastisch alternatief waar je bijna niet tegen kunt zijn.' Vanuit de oppositie wil ook de SP dat bussen door het centrum blijven rijden. 'Wij begrijpen de zorgen over veiligheid erg goed, want je hebt ook te maken met de dode hoek van een bus. Maar er gebeuren heel weinig ongelukken. Sommige mensen kunnen niet fietsen of lopen en moeten met de bus', stelt Iris van de Kolk.

Drie, zes of zeven minuten extra reistijd?

De discussie om bussen te weren uit het stadshart is jaren terug al aangezwengeld door winkeliers en horeca-ondernemers, reizigersorganisaties als Rover voelen daar niets voor. Busmaatschappij Arriva wil dat bussen door het centrum blijven rijden. Als dat niet langer mag, moeten de haltes in Arriva's ogen verplaatst worden en dat betekent 400 meter extra lopen. Dat is problematisch voor mensen die slecht ter been zijn of met boodschappentassen meer meters moeten maken.

Ook schermt Arriva met de bewering dat omrijden zes à zeven minuten langer duurt. 'Als ik kijk naar hun eigen dienstregeling, rijdt er momenteel een bus van het station, via de Julianabrug, naar de Aarhof. Die bus doet er drie minuten langer over dan de bus door het centrum. Dus als dat drie minuten is en je kunt in die minuten ook drie extra haltes aandoen zoals nu gebeurt, dan betwijfel ik of omrijden echt zo'n enorme impact heeft', zegt Zevenbergen.

Provinciaal besluit

Het is nog niet bekend wanneer de gemeenteraad gaat debatteren over de bussen. Als de Alphense politiek in meerderheid beslist om bussen uit het stadshart te willen weren, wordt dat besluit besproken in een regionaal overleg. De busconcessie gebeurt onder auspiciën van de provincie Zuid-Holland. 'Ook andere gemeenten in de regio hebben daar wat over te vertellen, want voor omliggende gemeenten kan het misschien wel heel belangrijk zijn om het Alphense centrum juist aan te blijven doen', zegt een provinciewoordvoerder.

De huidige busconcessie Zuid-Holland Noord eindigt in december 2022. In aanloop naar dat moment wordt het busvervoer opnieuw aanbesteed. Een concessie wordt afgegeven voor de periode van tien jaar.

Hieronder zijn de radio-interviews met raadsleden Evon Zevenbergen (Nieuw Elan), Helma van der Louw (CDA) en Iris van de Kolk (SP) te beluisteren.