Wethouder Relus Breeuwsma: ‘Voor Fietshart Alphen aan den Rijn zijn we met van alles begonnen en dat gaat goed’

Foto ter illustratie Foto: John van der Tol

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – ‘Het zijn geen dure maatregelen, daarom is het werkbudget overeind gebleven’, meldt wethouder Relus Breeuwsma (verkeer). Het Programma Fietshart Alphen aan den Rijn bestaat uit veel verschillende zaken om fietsen in de gemeente te stimuleren. De Alphense gemeenteraad heeft hierover een brief gekregen.

Voor het Alphense Fietshart wordt aangesloten bij Da’s zo gefietst. Dit is het fietsplan van de Rijksoverheid. Doel is om woon-werkverkeer op de fiets te stimuleren en de auto vaker te laten staan. Concrete doelen zijn: 20 procent meer fietsen naar het werk in 2027 dan in 2017 en dat begin 2025 100.000 meer mensen naar het werk fietsen dan begin 2022.

Van alle lokale programmaonderdelen is er maar een met enige vertraging. Dat zijn de doorfietsroutes. Deze zijn bedoeld om het dagelijkse fietsverkeer naar werk en school te stimuleren. De ontwikkeling van twee belangrijke trajecten, Alphen-Leiden en Alphen-Gouda, verloopt in fasen. Dit gaat iets langzamer dan oorspronkelijk gepland.

Vervangen rotondes

Er zijn zestien fietsrondes in Alphen-Stad die aandacht nodig hebben. Een fietsrotonde leek een goed idee, maar in de praktijk zijn het knelpunten. De fietsrotonde bij het station is inmiddels verwijderd. De fietsrotonde op

de kruising van de Laan der Continenten en Bospark wordt in januari vervangen. Fietsers die uit het Bospark komen, moeten dan voorrang geven aan fietsers op de Laan der Continenten.

Daarnaast is er een onderzoek naar de voorrangsregeling voor fietsers op de ‘normale’ rotonde van het Raoul Wallenbergplein. Op deze rotonde hebben fietsers géén voorrang in tegenstelling tot op de andere Alphense rotondes. Het onderzoek is onderdeel van een groter geheel waarbij de hele route vanaf het Europapark tot aan het Bospark onder de loep wordt genomen.

High Five aan de Vroonhoevelaan

Zichtbaar en succesvol is het High Five Project aan de Vroonhoevelaan in de wijk Kerk en Zanen waar drie basisscholen vlak bij elkaar staan. ‘Hier was veel parkeeroverlast door halen en brengen met de auto’, zegt Breeuwsma.

Er loopt een project waarbij leerlingen die lopend of met de fiets komen punten sparen voor een keuze uit beloningen. ‘Het populairste is een kaartje voor het zwembad’, zegt Breeuwsma. ‘Het project werkt heel goed, want lopen en fietsen is met 77 procent gestegen.’

Zeven nieuwe fietsroutes

Samen met Platform Recreatie en Toerisme (PReT) zijn verschillende fietsroutes ontwikkeld. In 2024 zijn de Smakelijk Fietsen routes aan het aanbod toegevoegd. Deze routes leiden de fietsers langs verkooppunten ‘bij de boer’. In gemeente Alphen aan den Rijn zijn dit er veertig.

Het komende jaar, 2025, wordt gewerkt aan Groene Hartroutes en Limesroutes. Ook worden nieuwe fietsroutes uitgezet met als thema’s trekvaarten en Hollandse Waterlinie.

Oplossen fietsknelpunten

Een uitdaging zijn grijze wegen. Dit zijn straten waarvan de functie niet aansluit op de inrichting. De Kalkovenweg en de Staalweg, in het noordwesten van Alphen-Noord, zijn beide 50km wegen. Deze worden heringericht naar 30km wegen met fietsstroken. Beide wegen sluiten aan op een woonwijk.

Een project op de langere termijn is de aanleg van het tweerichting fietspad tussen de rotonde Lijsterlaan-Thorbeckestraat en De Vest. De oplevering wordt verwacht voor de zomer van 2027.

Andere projecten

Andere lopende projecten zijn:

  • Jaarlijkse fietsverlichtingsactie
  • Verhuur van elektrische fietsen bij fietsenstalling Aarkade
  • Fietsparkeerstrategie (gemeentelijke visie)
  • Fietskalender 2025 met activiteiten voor fietsers
  • Externe inhuur fietsverbinder

Lees ook: Lancering van twee fietsprojecten: stimuleren van fietsen op basisscholen en verkoop lokaal voedsel