Wirwar aan werkzaamheden teistert Waterrijk-Oost al lang, einde nog niet in zicht

Foto: Bunnik Groep
Foto: Bunnik Groep

BOSKOOP – De bewoners van de woonwijk Waterrijk-Oost in Boskoop zitten al ruim twee jaar in de rotzooi. Waar de werkzaamheden deze zomer klaar zouden moeten zijn, laat de oplevering waarschijnlijk langer op zich wachten. Wanneer het werk precies wordt opgeleverd, is nog niet duidelijk. Irritaties bij de bewoners in overvloed, maar hoe zit het nu precies met de renovatiewerkzaamheden?

Het project ‘Waterrijk-Oost’ is officieel begonnen in maart 2022 en omvat onder meer het vervangen van het riool, het uitvoeren van reconstructiewerk en het ophogen van de openbare ruimte. Al eerder zaten bewoners in de rommel door onder andere de werkzaamheden die werden uitgevoerd ter voorbereiding op de grote renovatie.

Naast het vervangen van het hoofdriool, behoort het vervangen van de huisaansluitingen ook tot het pakket. Als compensatie voor het opengraven van de voortuinen worden daar waar nodig tuinen opgehoogd en paden naar de voordeur netjes bestraat.

Onvoorziene omstandigheden

Na verloop van tijd beginnen de meldingen van de bewoners echter binnen te stromen. Zij krijgen onder meer het gevoel dat de aannemer niet doorwerkt. De hoeveelheid meldingen wordt meer wanneer er een brief op te deurmatten valt, waarin staat dat de werkzaamheden aan het riool tijdelijk zijn stilgelegd in verband met verzakking.

‘Gedurende de uitvoering van het project zijn we op onvoorziene omstandigheden gestuit’, vertelt Paul Prast, projectleider vanuit de gemeente Alphen aan den Rijn. ‘We snappen dat dit alles voor de bewoners enorm vervelend is en we doen, samen met de aannemer, alles wat we kunnen om zo snel mogelijk de woonwijk gerenoveerd en wel op te kunnen leveren. Het kost veel tijd om goed onderzoek te doen naar de tegenslagen die we hebben gehad. Alle proeven en onderzoeken zijn gelukkig afgerond met positief resultaat, waardoor we op volle kracht verder kunnen werken.’

Ook de Alphense aannemer Bunnik Groep sluit zich bij de gemeente aan. ‘Bij de bewoners van Waterrijk heerst een grote onzekerheid over alles wat er momenteel in de wijk gebeurt’, licht omgevingsmanager Rens de Dijcker toe. ‘Deze onzekerheid snappen wij en we proberen hier ook zoveel mogelijk aan te doen. Door middel van het sturen van brieven, wekelijkse updates in de speciale BouwApp en het bezoeken van bewoners bij bepaalde klachten, hopen we meer duidelijkheid te scheppen.’

‘Het is gewoon jammer’

Andere klachten van bewoners gaan onder meer over het behoud en beheer van de speeltuinen in de wijk. ‘Mijn kinderen mogen niet overdag zelf buitenspelen, terwijl er nog volop gewerkt en gereden wordt met werkvoertuigen’, laat een bewoner uit de Calville weten. ‘Het is gewoon hartstikke jammer dat de wijk voor de zomervakantie waarschijnlijk nog niet klaar is’, klinken geluiden uit de Kersengaarde en de Pippeling. ‘Dat is juist de tijd dat kinderen lekker buiten kunnen en willen spelen, maar vervolgens is het niet fijn om buiten in de wijk te zijn.’

Wat niet vergeten mag worden, is dat de speeltuinen weer zijn opengesteld met nieuwe speeltoestellen. ‘Bewoners konden een tijdje geleden stemmen op hun favoriete speeltuinontwerpen. Deze zijn nu bijna allemaal geplaatst. Voor de kinderen zijn er nu weer veilige plekken om te spelen’, geeft omgevingsmanager De Dijcker aan.

Naast het creëren van een veilige plek voor kinderen om te spelen, is er ook aan de verkeersveiligheid gedacht. ‘Door te hard rijdende bewoners en bestelbusjes is deze veiligheid opgeschaald’, aldus Prast. ‘Er worden extra verkeersborden geplaatst en gedurende de drukste momenten wordt er extra gesurveilleerd.’

Vertrouwen

Ondanks alles heerst er bij alle betrokkenen vertrouwen om samen het project met een mooi resultaat ten einde te brengen. Nu er weer gewerkt kan worden aan het riool, hopen de gemeente en de aannemer de nieuwe planning snel met de bewoners te kunnen delen en het gehele project zorgvuldig af te ronden. ‘Het belang van de bewoners staat hierbij altijd voorop.’