Alphense monorail had de eerste in Nederland moeten zijn, maar kwam er nooit

ALPHEN AAN DEN RIJN - Een monorail dwars door de Alphense wijk Kerk en Zanen. Dat plan moest themapark Archeon van een hoogwaardige ov-verbinding gaan voorzien. De gemeenteraad stemde hier in 1994 mee in, maar het futuristische vervoersmiddel is er nooit gekomen. Waarom is dat nooit gelukt?

Wie wel eens door Kerk en Zanen fietst, is bekend met het lange fietspad dat de hele wijk vanaf winkelcentrum De Atlas in een rechte lijn doorkruist. Het is niet geheel toevallig dat dit pad, genaamd De Oude Wereld, hier zo ruimtelijk doorheen gaat. De wijk was namelijk zo ontworpen dat via die route een monorailverbinding vanaf het station naar het Archeon mogelijk zou zijn. Daarmee zou je direct naar de ingang van het Archeon worden gebracht.

Het belangrijkste doel van dit project was het voorkomen van grote verkeersproblemen in de wijk. Die zouden ontstaan door de vele bezoekers van het Archeon, zo werd voorspeld. De monorail zou zo'n 10 miljoen gulden gaan kosten, waarvan de gemeente een half miljoen gulden bijdraagt en het rijk grotendeels de rest. De financiering was rond, dus dat zat de plannen niet in de weg.

Protest

Er is wel een actiegroep die zich verzet tegen de plannen. De groep vindt dat de vier meter hoge rail niet rakelings langs eengezinswoningen, flats en drie scholen kan gaan. Ze stelt ook dat de afstand prima te voet kan worden afgelegd. Maar volgens de gemeente is het tracé financieel het aantrekkelijkst en bovendien waren de plannen al bekend voordat de huizen werden gebouwd.

De reden dat het onbemande vervoerssysteem uiteindelijk niet doorging kwam door de ontwikkelingen bij het Archeon zelf. De bezoekersaantallen vielen tegen en dat was voor de gemeente de reden om in 1996 uiteindelijk de stekker uit het plan te trekken.

Faillissement

Eerder voorspelde bezoekersaantallen van vier- tot vijfhonderdduizend per jaar leken niet meer haalbaar. Kort daarna ging het park failliet. Er volgde een doorstart in een kleinere vorm die wel levensvatbaar is. Pas vele jaren later, in 2019, kwam er voor het eerst een aansluiting met het openbaar vervoer. Een bushalte op een paar minuten loopafstand verbindt het museum met het station. Desalniettemin is een monorail er nooit meer van gekomen.