Castellum trok in 2024 meer dan 100.000 bezoekers, ‘tegen de landelijke trend in’
ALPHEN AAN DEN RIJN – Castellum blikt terug op een succesvol 2024. Met meer bezoekers en voorstellingen dan voorgaande jaren concludeert het Alphense theater dat steeds meer inwoners van de gemeenten en daarbuiten de weg naar het theater en filmhuis weten te vinden.
In 2024 trok het Castellum alleen 103.000 bezoekers naar de voorstellingen. ‘Als we de bezoekers van evenementen en films meerekenen, dan komen we boven de 140.000 uit’, vertelt theaterdirecteur Marcel ‘t Sas. Ook het cijfer dat bezoekers aan Castellum geven ligt hoog met een 8,5.
‘t Sas vertelt dat, net als in de meeste andere theaters, muziek en cabaret hoog gewaardeerd worden. Maar Castellum biedt naast die vormen ook nog grote musicals aan. ‘Zo hadden we Jesus Christ Superstar, die een week lang volle zalen trok.’
Vrienden van Castellum
De theaterdirecteur denkt dat het hoge cijfer tot stand komt door het programma en de ontvangst die zij bieden. ‘Wij werken met een groot aantal vrijwilligers die de gasten ontvangen en de weg wijzen. We zien in de reacties terug dat dat enorm gewaardeerd wordt. Ook waarderen ze het gebouw en de nieuwe aankleding, die mogelijk was door investeringen van Vrienden van Castellum.’
Vrienden van Castellum is een verzameling van ongeveer zestig bedrijven in Alphen aan den Rijn die verbonden zijn aan het theater- en filmhuis. ‘Zij steunen ons met een bijdrage, waarmee wij extra dingen kunnen doen. Een van die dingen was het aanpassen van de aankleding. Het was al een heel mooi gebouw, maar eigenlijk nog niet helemaal aangekleed. Daar hebben zij voor gezorgd. Nu is onze leus: altijd iets om naar uit te kijken.’ Eerder financierden Vrienden van Castellum al een concertvleugel in het gebouw.
Kinderfietsen voor de deur
Naast het vertonen van theater en films, worden de zalen van Castellum ook gebruikt voor evenementen, zakelijke verhuur of bedrijven die presentaties geven voor personeel of klanten. ‘Zo is er binnenkort in de grote zaal de VOAward, een uitreiking van ondernemersprijzen in Alphen aan den Rijn, georganiseerd door de VOA,’ vertelt ’t Sas.
Ook bezoeken Alphense basisschoolleerlingen minimaal één keer per jaar het theater, door een initiatief van de organisatie Cultuurpalet. ‘Het is een uniek concept dat ik eigenlijk nog niet op andere plekken op deze manier gezien heb. Daar mag Alphen aan den Rijn heel trots op zijn.’
’t Sas vertelt dat er vorig jaar zo’n 9.000 leerlingen op bezoek bij Castellum kwamen. ‘De jeugd heeft de toekomst. Het is heel belangrijk dat je op jonge leeftijd al met het theater in aanraking komt. Zo weten de leerlingen dat er alternatieven zijn voor TikTok en YouTube.’
Populair podium
In Nederland is een dalende trend in het aantal bioscoopbezoekers, namelijk met 10%. In Alphen lag het met 11,1 procent lager dan in de rest van Nederland. Toch wist Castellum 7% meer bezoekers naar de cinema te krijgen dan in 2023.
’t Sas denkt dat de groei te maken heeft met de inzet van het team. ‘We hebben een heel betrokken team die in de bioscoop aan het werk zijn. Zij doen er alles aan om een bezoek aan de bioscoop tot een bijzonder moment te maken, door te werken aan de ontvangst en het contact met de bezoekers. Ik denk dat dat gewaardeerd wordt.’