Laatste halte voor Hazerswoudse Buurtbusproject: bussen staan klaar, nu nog mensen achter stuur
HAZERSWOUDE-DORP – De plannen zijn af, de route is bepaald en de bus staat klaar. Het enige wat de buurtbus in Hazerswoude-Dorp nu tegenhoudt is een gebrek aan chauffeurs. Toch maakt initiatiefnemer en voorzitter van het Hazerswoudse Buurtbusproject, Peter Versteeg, zich geen zorgen over het werven van chauffeurs en vrijwilligers. Na eerder uitstel moet de bus nu in januari 2025 beginnen met rijden in Hazerswoude-Dorp.
Sinds de buurtbusvereniging naar buiten is getreden met hun vraag naar chauffeurs hebben al negen mensen zich aangemeld. Het werven van vrijwilligers is volgens Versteeg de laatste stap in het proces. Dat ze er nu nog niet genoeg hebben, is niet iets waar hij van schrikt.
In totaal heeft de buurtbus vijftien tot dertig chauffeurs nodig, afhankelijk van de hoeveelheid diensten die de vrijwilligers willen rijden. ‘Als er mensen zijn die een halve of hele dag willen rijden, dan kan je misschien wel aan twintig chauffeurs voldoende hebben,’ zegt Versteeg optimistisch.
Chauffeurs werven
Om de benodigde invulling van de bus te behalen die doordeweeks moet rijden, gaat het buurtbusproject met een kraam op de Jaarmarkt in Hazerswoude-Dorp staan. Met het uitdelen van flyers hopen ze vrijwilligers te werven.
‘Mocht dat niet lukken, dan gaan we nog op andere cruciale plekken in het dorp, zoals de supermarkten, de huisarts en dorpshuizen flyers neerleggen,’ zegt de voorzitter van het Hazerswoudse Buurtbusproject. Versteeg heeft er vertrouwen in dat ze hoe dan ook aan de twintig chauffeurs kunnen komen. ‘Maar als we de dertig kunnen halen, dan vind ik dat ook prima,’ vertelt Versteeg.
Van west naar oost en terug
Het plan van de buurtbus is goedgekeurd door de gemeente Alphen aan den Rijn en Qbuzz. Daarnaast heeft de provincie Zuid-Holland een subsidie gegeven. De route is in overleg met de betrokken partijen gemaakt en gaat van West naar Oost. De voorgestelde route sluit aan op nu nog enige bushalte in het dorp en station Boskoop, zodat mensen vanaf daar verder kunnen reizen naar bijvoorbeeld Alphen aan den Rijn.
‘Wij denken als initiaftiefnemers, de provincie, de buurtbus in Boskoop en Qbuzz zelf dat er op deze manier een dekking is voor Hazerswoude-Dorp. Het betekent dat er in totaal nu drie buurtbussen in de gemeente gaan rijden. Wanneer blijkt dat het levensvatbaar is, dan kun je het uitbreiden naar Hazerswoude-Rijndijk wat het aansluiten op het reguliere OV weer ondersteund,’ stelt Versteeg.
Onbekend maakt onbemind
Hoeveel mensen het achtpersoonsbusje uitgerust met OV-apparatuur gaat vervoeren is nog lastig te zeggen volgens Versteeg. ‘Wij zullen op de trommel moeten slaan als we starten.’ De buurtbus in Boskoop, waar de Hazerswoudenaren ervaring en kennis van kregen, begon met vijfduizend reizigers per jaar. ‘Nu ze wat bekender zijn zitten ze al op de achtduizend,’ zegt de voorzitter.
Versteeg merkt dat de Hazerswoudenaren blij zijn met de komst van de buurtbus. ‘Men is razend enthousiast, ook via het Dorpsoverleg en Actief Rijnwoude krijgen we dat soort signalen. Ik word zelfs erover aangesproken in de supermarkt. Met een buurtbus zorg je voor de broodnodige onderlinge samenhang in zo’n dorp.’
‘Een oudere sprak zich al uit dat ze nu met haar kleinkinderen bij de bus kan instappen in Boskoop en een rondje kan rijden om bijna een soort tour van het dorp te maken. Maar we zien ook bij andere buurtbussen dat jongeren en studenten er ’s ochtends gebruik van maken om naar school te kunnen gaan. Als mensen gaan zien hoe makkelijk het is, dan gaan ze er gebruik van maken,’ besluit Versteeg enthousiast.