Definitief: spoortunnel Leidse Schouw minder breed, sparen voor ‘Boskoop’

ALPHEN AAN DEN RIJN - Het is definitief: de tunnel onder het treinspoor bij de Leidse Schouw in Alphen aan den Rijn wordt niet 'twee keer tweebaans' (twee rijstroken per richting), maar 'twee keer eenbaansweg' (één rijstrook per richting). Tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad bleek eerder deze maand een meerderheid van de raadsleden daar voorstander van te zijn en afgelopen donderdagavond werd dat, op initiatief van CDA, officieel bekrachtigd.

Aanleiding is het aantal infrastructuurinvesteringen dat de komende jaren gedaan moet worden. Zo gaat de gemeente Alphen fors meebetalen aan een nieuwe oeververbinding, vermoedelijk een tunnel, onder (of in het geval van een brug over) de Gouwe bij Boskoop. De extra miljoenen die een tunnel bij de Leidse Schouw met vier rijbanen kost in plaats van twee, kunnen wellicht ook goed van pas komen bij de nieuwe tunnel in Boskoop.

Meer auto's en treinen

In de komende jaren moet de huidige spoorwegovergang op de Leidse Schouw vervangen worden. Het wegverkeer zal niet langer bovengrond de rails passeren, maar ondergronds. Dat moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, omdat het aantal voertuigen op de Leidse Schouw zal toenemen vanwege woningbouw in onder meer de Gnephoek.

Met het oog op de een eventuele westelijke rondweg van Alphen zou de weg twee keer tweebaans worden. Daarnaast gaat de NS de dienstregeling uitbreiden, waardoor acht keer per uur een trein de spoorwegovergang passeert. Een bredere tunnel aanleggen onder de Leidse Schouw kost drie tot vijf miljoen euro, is de huidige prognose.

Stemming gemeenteraad

Voor (32): Nieuw Elan (10), CDA (6), GroenLinks (5), D66 (3), ChristenUnie (2), SP (1), PvdA (2), Beter (Alphen), SGP (1)

Tegen (6): VVD (5), RijnGouweLokaal (1)

37 van de 39 raadsleden waren aanwezig

Hieronder kun je het interview met VVD-raadslid Anouk Noordermeer beluisteren