Gemeente Alphen aan den Rijn investeert 1,1 miljoen euro in nieuwe sporthal aan De Bijlen - Olympiaweg

Wethouder Gert-Jan Schotanus Foto: Eveline Verhoeve

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – Voor de bouw van een nieuwe sporthal met drie zalen in Alphen-Stad wordt een investeringskrediet van 1,1 miljoen euro beschikbaar gesteld. De nieuwe sporthal vervangt de Rijnstreekhal die op termijn wordt gesloopt. Voor de bouw van de hal moeten de huidige vrachtwagenparkeerplaats en het gebouw van Stichting MAX de locatie aan de Olympiaweg verlaten.

De komst en financiering van de nieuwe sporthal wordt gesteund door de Alphense politieke partijen. Dat blijkt tijdens de raadscommissievergadering van woensdag 4 december. Het besluit om een investeringsbudget van 1,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling en bouw van de hal wordt als hamerstuk op de agenda van de gemeenteraadsvergadering van 12 december geplaatst.

De doelgroepen van de sporthal zijn scholieren en de breedtesport. Voor ritmische gymnastiek, twirl en basketbal worden bepaalde eisen gesteld aan de hoogte van de hal en aan de maten van het veld. Hierover is met R.K.S.V. Wilskracht en BVA Tigers gesproken en er wordt rekening gehouden met wat deze takken van sport nodig hebben. Voor maatschappelijke organisaties wordt inmiddels ook elders in de stad gekeken naar sporthallen bij scholen die eventueel ‘gedeeld’ kunnen worden.

Verschillende vragen

De Alphense politiek heeft een flink aantal vragen over de bouw en de functie van de nieuwe sporthal. Daarnaast is er onder meer zorg over veilig fietsen, onderzoek naar flora en fauna en de kosten van een nieuwe vrachtwagenparkeerplaats. De vragen worden beantwoord door wethouder Gert-Jan Schotanus (sport).

Participatie en communicatie zit niet in het plan, maar wordt als aparte bijlage toegevoegd. Ook de verhuizing van Stichting MAX wordt apart besproken. Voor nu staat alleen het beschikbaar stellen van een krediet voor verhuizing van MAX op de agenda.

Veilig fietsen

Onder meer GroenLinks en VVD willen weten hoe er rekening wordt gehouden met de vele fietsers, vooral scholieren, die naar de nieuwe sporthal zullen komen. ‘Voor een fietspad aan beide zijden zou een hele rij bomen moeten wijken’, legt de wethouder uit. ‘Dat willen we niet.’ Tijdens de voorgenomen renovatie van De Bijlen wordt een brede fietsstrook aangelegd met tweerichtingsverkeer aan een kant van de weg.

Beschermde flora en fauna

Voor de bouw van elk groot complex, zoals de sporthal met drie zalen, is het nodig om een onderzoek te doen naar het effect op het milieu. Het gaat dan onder meer om zeldzame planten, maar vooral om dieren die hun habitat op deze locatie hebben. Albert Bremer (PvdA) vraagt hoe wordt omgegaan met beschermde flora en fauna. Zijn zorg is vooral: ‘Als er teveel tijd zit tussen een onderzoek en de sloop kan een beschermde diersoort zich hier alsnog vestigen.’

Volgens wethouder Schotanus is het onderzoek naar de aanwezigheid van ransuilen inmiddels gedaan. Er is een ransuil in het gebied, maar deze zal geen last hebben van de komst van de sporthal. Een onderzoek naar de aanwezigheid van vleermuizen volgt vroeg in het voorjaar.

Vrachtwagenparkeerplaats

Dat de vrachtwagenparkeerplaats moet verdwijnen van de locatie Olympiaweg om plaats te maken voor de sporthal is duidelijk. Hiervoor is echter een apart traject. Er is op de bestaande vrachtwagenparkeerplaatsen in Alphen-Stad plek voor 21 van de 28 vergunninghouders. Voor de anderen moet een nieuwe locatie worden gezocht. Wethouder Relus Breeuwsma is bezig met plannen.

De complicatie voor een nieuwe vrachtwagenparkeerplaats of voor de uitbreiding hiervan is het kostenplaatje. Op een bedrijventerrein is de grond aanzienlijk duurder dan op landbouwterrein. Bovendien is niet elke locatie een geschikte locatie. ‘Er zijn plekken waar het parkeren van vrachtwagens wel mag, maar waar het ongewenst is’, voegt wethouder Schotanus toe. ‘Zo zijn bij het Scala en het ziekenhuis vrachtwagenparkeerplaatsen. De beeldvorming maakt dit ongewenst, terwijl er nooit iets is gebeurd.’

Tweede sporthal

Nu het investeringskrediet van 1,1 miljoen euro door de gemeenteraad ter beschikking wordt gesteld, kan verder worden gewerkt aan de plannen. Een vraag van Raymond Vlieland (VVD) is of er in de toekomst een tweede sporthal kan worden toegevoegd. Een extra sporthal zou niet op deze locatie moeten, aldus de wethouder. Schotanus denkt dat een tweede nieuwe hal op termijn een plek zou moeten krijgen aan westkant van de stad.

En bovendien: ‘We hebben een capaciteitsprobleem, maar dat lossen we anders op. Er zijn gesprekken met scholen met eigen hallen om deze te delen met maatschappelijke organisaties voor hun activiteiten. Daarnaast is er een commerciële vraag, maar dat is geen taak voor ons als gemeente.’

De plannen

De 1,1 miljoen euro is als investeringskrediet voldoende. ‘Dat is zorgvuldig doorgerekend. Er is natuurlijk altijd enige onzekerheid. Als het duurder wordt, kom ik naar de raad’, zegt de wethouder toe. Hoe het bedrag is opgebouwd en wat er verder aan kosten en baten zijn, staat in de geheime bijlage ‘besluitvorming sporthal De Bijlen met financieel overzicht’ en dat is dus niet bekend. Het prijspeil is van juni 2024 met een indexering naar juli 2026.

De volgende stap is nu het opstellen van een Programma van Eisen en het zoeken naar een architect. De sloop van het gebouw van MAX staat op de planning voor het eerste kwartaal van 2026. Het is de bedoeling om in juli 2026 te beginnen met de bouw van de sporthal, de oplevering is dan december 2027.

Lees ook: Wethouder Gert-Jan Schotanus: ‘Stichting MAX gaat verhuizen en er speelt niets op de achtergrond’