Gemeente Alphen aan den Rijn overweegt aansluiting bij Rotterdams netwerk van openbare laadpalen

Foto: Mike Mourits

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – Er is een beter en groter netwerk nodig met openbare laadpalen. Door de netcongestie is dit lastig. Maar, gemeente Alphen aan den Rijn kan aansluiten bij de regionale concessie van gemeente Rotterdam. Over dit onderwerp wordt de Alphense politiek donderdag 15 mei voorgelicht.

Wethouder Relus Breeuwsma (verkeer) verwacht dat steeds meer inwoners overstappen op een elektrische auto, onder meer ook door het invoeren van de zero-emissiezone in 2026. Daarom moeten er meer openbare laadpalen komen. Door de uitrol te verbeteren kunnen de kosten omlaag.

Er bestaat voor laadinfrastructuur een regionale samenwerking: Regionale Agenda Laadinfrastructuur Zuid-West (RAL-ZW). Daarom kan Alphen aan den Rijn aansluiten bij de structuur van Rotterdam. Dit moet echter op korte termijn worden besloten. Als Alphen aan den Rijn voor 1 juli van 2025 het besluit neemt om toe te treden, dan kan er per 1 juli 2026 van het regionale netwerk gebruik worden gemaakt.

De Alphense gemeenteraad wordt 15 mei tijdens een informatiemarkt bijgepraat over de ontwikkelingen en de mogelijke keuzes. Vervolgens geeft de raad een advies aan het college van burgemeester en wethouders (B&W), zodat B&W in juni een collegebesluit kan nemen.

Lees ook: Geen problemen voor plaatsen van nieuwe openbare laadpalen, wel complicatie voor snellaadpunten