Een nieuwe citymarketeer voor gemeente Alphen aan den Rijn: ‘We moeten mee ontwikkelen’

ALPHEN AAN DEN RIJN – Geboren en getogen Alphenaar Jean Paul Manuhutu is aangesteld als nieuwe citymarketeer van de gemeente Alphen aan de Rijn en volgt daarmee Daniël Othman op die na ruim zeven jaar vertrekt. Daarnaast is Manuhutu actief voor onder andere KerkenZanen.nl en de bijbehorende Instagram-pagina.

Sinds zaterdag 1 juni is het de taak van Manuhutu om de gemeente op de kaart te zetten voor zowel inwoners als niet-inwoners van de gemeente. Volgens hem zijn een aantal kernbegrippen van het ‘merk’ Alphen aan den Rijn samenwerkend, betrokken, verbindend en initiatiefrijk.

De nieuwe citymarketeer vindt dat zijn voorganger en het team van Alphen Marketing in de afgelopen periode een belangrijke rol hebben verdiend en daarmee een goede basis hebben neergelegd. Het doel van Manuhutu is dan ook om op die basis door te ontwikkelen en om verder te gaan met de doelstellingen die in samenwerking met de gemeente zijn opgezet.

Vragen aan mijn kinderen

De 37-jarige citymarketeer begon tien jaar geleden in de marketing, ‘Toen iedereen nog bezig was met Facebook te ontdekken. De gemeente Alphen aan den Rijn verandert en ook de manier waarop er gecommuniceerd wordt. Bijvoorbeeld door de jeugd en daar moeten we in mee ontwikkelen. Ik denk dat daar nog winst te halen valt’, vertelt Manuhutu.

Daarom houdt hij in de gaten op welke manier de jeugd communiceert. ‘Zo vraag ik aan mijn kinderen of neefjes en nichtjes wel eens wat voor social media zij nu gebruiken en hoe ze communiceren. Dan hoor je toch wel nieuwe dingen.’

Niet alleen voor stadhart Alphen

Eén van de eerste dingen waarmee Manuhutu aan de slag wil gaan, is kijken naar wat goed en minder goed werkt voor platform Hierisalphen.nl, onderdeel van Alphen Marketing. Daarnaast wil hij onder andere bij de gemeente duidelijk maken wat Alphen Marketing precies doet en ook al gedaan heeft. 'Ik wil gaan werken aan de zichtbaarheid van Alphen Marketing', zegt Manuhutu.

Eén van de doelen van citymarketing is om mensen aan te trekken naar de gemeente. ‘En dan niet alleen naar het stadshart van Alphen aan den Rijn toe, maar ook naar de andere kernen binnen de gemeente,’ aldus de nieuwe citymarketeer. ‘Er is genoeg te doen in de gemeente en het zou goed zijn als dat ook wordt gepromoot of bekend wordt gemaakt bij anderen buiten de regio, maar natuurlijk ook voor mensen binnen de gemeente.’

Lees ook: Deze 21 Alphense evenementen krijgen financiële steun vanwege 10-jarig jubileum

Hieronder is het interview met Jean Paul Manuhutu te beluisteren. De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Alphen.