Hier Is ALPHEN: ‘Met een magazine, een website en social media bereiken we alle doelgroepen’

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Alphen aan den Rijn heeft er een magazine bij: Hier Is ALPHEN. Het magazine is onderdeel van het multimediale platform Hier Is ALPHEN, dat de vele mogelijkheden in de gemeente Alphen aan den Rijn bij elkaar brengt.

‘Het online landschap in gemeente Alphen aan den Rijn is versnipperd’, legt marketing manager van Stichting Alphen Marketing, Daniël Othman, de lancering van het nieuwe platform uit. ‘Er is in Alphen aan den Rijn heel veel goede informatie te vinden, maar dit is verspreid over verschillende websites. Hier Is ALPHEN wil inwoners, bezoekers en ondernemers navigeren naar de goede info en hen inspireren meer gebruik te maken van de lokale mogelijkheden. Dat doen wij door samen te werken met verschillende partners.’

Hier Is ALPHEN is geen nieuws-website. ‘Het platform is wel nieuwswaardig en belicht Alphen aan den Rijn op positieve wijze. Hierisalphen.nl informeert en inspireert en verwijst door naar websites waar te vinden is wat er allemaal te doen is in Alphen aan den Rijn en wat er gebeurt op bijvoorbeeld het gebied van ondernemen en sport en vitaliteit.

Hier Is ALPHEN reflecteert waar Alphen voor staat - Daniël Othman, marketing manager van Stichting Alphen Marketing

Als voorbeeld noemt Othman dat niet alle sporten - in Alphen aan den Rijn worden er totaal 474 beoefend - en activiteiten op het platform staan, maar dat hierisalphen.nl de bezoekers naar het sportaanbod en overige activiteiten doorverwijst. Ook zijn op de website fiets- en wandeltochten te vinden en de site dient als doorgeefluik naar informatie over onder andere winkels, horeca, de gemeente en de verschillende dorpskernen. ’Hier Is ALPHEN reflecteert waar Alphen voor staat.’

Magazine

Het magazine Hier Is ALPHEN verscheen begin september en is huis-aan-huis verspreid in de hele gemeente Alphen aan den Rijn. Hierisalphen.nl ging 18 november de lucht in.

‘We hebben gekozen voor een magazine, omdat we daarmee direct 45.000 huishoudens bereiken’, vertelt hoofdredacteur en uitgever van Power Plus Media BV, Angela Ponsioen. Zij leerde het redactiewerk bij de weekbladen Privé en Story. Bij die laatste was zij zeven jaar hoofdredacteur. ‘Het magazine Hier Is ALPHEN was het eerste communicatiemiddel voor de lancering van het platform. Op die manier wilden we bereik generaliseren.’

Het magazine en het online platform zijn geheel op elkaar afgestemd. ‘De vorm, de fotografie, de kleuren en zelfs de menustructuur’, leggen Othman en Ponsioen uit. ‘Beide gaan over mensen. Het doel van het platform is mensen te verbinden en inwoners een gevoel van trots te geven. Door een magazine te brengen én een website te hebben én social media te gebruiken, bereiken we alle doelgroepen.’

Twee keer per jaar

De bedoeling is het magazine twee keer per jaar uit te geven. In het voorjaar en het najaar. Nummer 2 verschijnt in maart. Het laat zien hoe divers gemeente Alphen aan den Rijn is. ‘Met aandacht voor leuke winkels, mooie plekjes en ondernemersnieuws. En het toont hoe groen en weids Alphen is. In elk magazine zetten we twee kernen in de spotlights met weetjes, grappige feitjes en een hotspot.’

Tot slot maakt Othman duidelijk dat het inmiddels herkenbare Alphen Linkt is geïntegreerd in het platform. ‘Het “Bewoners vertellen” gaat door.’ Ook wijst hij op de blauwe en groene vormen in het woord “Alphen” in het logo van Hier Is ALPHEN. ‘Dat zijn precies de contouren van de Rijn in Alphen.’ Aan alles is gedacht bij de uitrol van Hier Is ALPHEN.