Na voorstelling over Martha-stichting maken studenten nieuw toneelstuk over historische chocoladefabriek

ALPHEN AAN DEN RIJN - Een theatervoorstelling maken in minder dan een week tijd? Dat is muziektheaterstudenten van ArtEz samen met professionele theatermakers van KASSETT vorig jaar gelukt met een voorstelling rond de Martha-stichting. Dit jaar is chocoladefabriek de Baronie aan de beurt. De Baronie betekende van 1954 tot 2001 een keerpunt voor Alphen aan den Rijn, dat door de komst van deze aantrekkelijke industrie groeide van boerendorp tot ambitieuze stad. De voorstelling is op 21 en 22 februari te zien bij Parkvilla.
De verhalen van architecten, oud-fabrieksmedewerkers en Willy Wonka’s chocoladewaterval zijn de inspiratie, die door de studenten vertaald zullen worden naar een voorstelling. Ze vragen zich af: welke dromen koester je? Hoe zijn je toekomstperspectieven veranderd? Houd je van puur of ga je voor caramel-crunch? Tegelijkertijd wordt hier een actuele vraag over de huidige samenleving geprikkeld: is groei altijd vooruitgang?
De studenten zullen in een week tijd (17-22 februari) de voorstelling maken. Zij zullen oud-medewerkers en hun familieleden interviewen en een rondleiding krijgen door het huidige winkelcentrum De Baronie. De studenten zullen met de input van de oud-medewerkers een script maken en scènes creëren. Het Concert Muziektheatercollectief zal hen begeleiden bij het maken van de voorstelling. De voorstelling zal plaatsvinden van 17 tot en met 22 februari.
‘Wij hebben al een aantal verhalen, maar meer input is zeker welkom’, vertelt Agnes van den Ham theater coördinator. ‘Heb je vroeger bij de Baronie gewerkt of een andere herinnering en wil je je verhaal met ons delen? We nodigen je graag uit om op maandag 17 februari in Parkvilla in gesprek te gaan met de muziektheaterstudenten. Aanmelden of een verhaal delen via e-mail kan via theater@parkvilla.nl.’
Lees ook: Publiek denkt mee met theatermakers: ‘Het is fijn als je de mensen kunt polsen’