Nieuw plan voor projecten om spoortraject tussen Utrecht en Leiden te verbeteren
ALPHEN AAN DEN RIJN/HAZERSWOUDE-RIJNDIJK – De bouw van een nieuw station bij Hazerswoude-Rijndijk en de komst van een viaduct bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude moeten tegelijkertijd worden uitgevoerd. De provincie Zuid-Holland meldt dat deze conclusie werd getrokken na het overleg van alle betrokken partijen voor het project om het spoor tussen Utrecht en Leiden te verbeteren.
Voor het project moeten stukken spoor worden verdubbeld. Daarnaast is het doel dat er de hele dag vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht gaan rijden. Om dit te bereiken moet de overweg bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude worden vervangen door een ongelijkvloerse kruising.
‘Het combineren van beide projecten zorgt voor lagere kosten en minder overlast voor bewoners en reizigers’, stelt de provincie. ‘Hoewel dit scheelt in de kosten, betekent het wel dat het gehele bedrag ineens nodig is en dat de plannen op elkaar afgestemd moeten worden.’ Eind 2025 wordt de presentatie van het een totaalplan verwacht. Dan moet volgens de provincie ook duidelijk zijn of de financiering rond is.
Hinder voor treinreizigers minimaliseren
Eerder werd al duidelijk dat het plan veel duurder zou gaan worden dan op voorhand verwacht. De kosten komen zo’n 75 miljoen euro uit boven het huidige budget van 135 miljoen euro. Daarom zijn de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Alphen aan den Rijn, Leiden, Zoeterwoude en Bodegraven-Reeuwijk, NS, ProRail, de regio Holland-Rijnland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen op zoek gegaan naar oplossingen.
Op basis van dit overleg hebben de betrokken partijen afgesproken om de bouw van een station bij Hazerswoude-Rijndijk en de plaatsing van een ongelijkvloerse kruising in Zoeterwoude niet te faseren maar gelijktijdig uit te voeren. Het is echter nog niet zeker of dit financieel haalbaar is. ‘Dit scheelt geld en hinder, zeker als het spoor zo min mogelijk hoeft afgesloten te worden voor de werkzaamheden’, schrijft de provincie Zuid-Holland.
De gekozen aanpak moet de hinder voor treinreizigers minimaliseren volgens de provincie. In de periode 2026-2027 krijgen reizigers namelijk ook al te maken met werkzaamheden aan de spoorbrugvervanging bij Alphen aan den Rijn. ‘Beide projecten versterken elkaar straks in een hogere vervoerswaarde met meer reizigers. Gelijktijdige uitvoering van beide projecten vermindert tenslotte het risico dat een van beide niet aangelegd wordt.’