Plantarium wil breder publiek trekken met nieuw digitaal platform

Plantarium Foto: Studio Alphen

BOSKOOP/HAZERSWOUDE-DORP - Plantarium is niet langer alleen een beurs waar drie dagen in het jaar planten gekocht kunnen worden door inkopers uit heel de wereld. Een van de grootste Europese vakbeurzen in de boomkwekerijsector gaat een digitaal platform opzetten. 'Wij kiezen voor een duurzame toekomst als groen platform', luidt de motivatie.

De Boskoopse beurs wil op het digitale platform de markt en producten met elkaar matchen. Plantarium moet, met een jaarlijkse beurs en het nieuwe digitale platform, aantrekkelijker worden voor een bredere doelgroep. 'Denk bijvoorbeeld aan architecten, die inspiratie komen halen én brengen over de groene stad', aldus Plantarium-voorzitter Jan Willem Griep.

Plantarium wil het hele jaar door kunnen inspelen op trends in de sector. 'De sterke ontwikkeling in functioneel groen, die interessant is voor planologen en beleidsmakers. Dat doet Plantarium als gids en verbinder, door nauwere samenwerking met andere organisaties binnen en buiten de branche, zoals nu ook al met GROEN-Direkt.'

26, 27 en 28 augustus

'Daarmee keren we terug naar de kern van onze organisatie: ons hard maken voor de profilering van het beste dat onze sector te bieden heeft', meent Griep. 'Op een manier die aansluit bij wat zakelijke klanten en consumenten willen. Of zelfs nog gáán willen: want trends moet je niet altijd volgen, maar ook vóór zijn.'

De vakbeurs Plantarium is dit jaar van 26 tot en met 28 augustus op het Boskoopse ITC-terrein in Hazerswoude-Dorp. Eind deze maand worden op een andere toonaangevende Europese beurs, IPM Essen in Duitsland, de Plantarium-plannen voor het nieuwe digitale platform gepresenteerd.

Lees ook: Plantarium en Groen-Direkt rollen samen groene loper uit