Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens

Foto ter illustratie Foto: Pixabay

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in 250 brieven aan verschillende inwoners die een schuld hebben bij het Serviceplein van de gemeente een fout gemaakt, waardoor persoonsgegevens zijn uitgelekt.

Bij de verzending van de brief ‘wijziging bankrekeningnummer terugbetaling’ is door een menselijke fout per ongeluk dubbelzijdig geprint. Daardoor kwamen er twee afzonderlijke brieven op één papier terecht.

Een deel van de inwoners heeft hierdoor een brief ontvangen met op de achterkant gegevens van iemand anders. Het andere deel van de inwoners heeft géén brief ontvangen, maar de gegevens van deze groep zijn gedeeld met een ander. 

Datalek doorgegeven aan Autoriteit Persoonsgegevens

‘Meteen na de constatering van de fout heeft de gemeente een melding van het datalek gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens’, meldt een woordvoerder van de gemeente Alphen aan den Rijn in een reactie aan Studio Alphen. ‘We doen er alles aan om deze fout in de toekomst te voorkomen. We gaan het werkproces evalueren en aanpassingen doorvoeren waar nodig.’

Een datalek is een situatie waarbij persoonsgegevens in handen vallen van iemand die deze niet zou mogen ontvangen.

De gemeente betreurt de fout. Alle betrokkenen hebben een excuusbrief ontvangen of ontvangen deze nog. Daarin staat ook het verzoek om de dubbelzijdige brief direct te vernietigen. In de brief staat tevens vermeld bij wie de betreffende inwoners terecht kunnen voor informatie en waar zij een klacht kunnen indienen. 

Lees ook: Foutje bedankt: bord voor wegafsluiting in centrum Alphen aan den Rijn blijkt niet te kloppen