Speculeren kan beginnen: wie komen naar Zomerspektakel aan het Meer?

ALPHEN AAN DEN RIJN - Golden Earring, Ilse DeLange, George Ezra en Martin Garrix? Of Rowwen Heze, Typhoon, Guus Meeuwis en Maroon 5? Vier artiesten waarvan één buitenlandse en het muziekgenre varieert van de jaren tachtig tot aan nu. Wie o wie komen optreden op de openingsavond van het Zomerspektakel aan het Meer in Alphen aan den Rijn?

Op Nieuwjaarsdag, negentien minuten over twaalf, wordt het bekendgemaakt door de organisatie van het grootste festival in de regio. Dj Armin van Buuren komt in ieder geval niet. 'Nee, dat is onmogelijk', zegt Zomerspektakel aan het Meer-voorzitter Stanley de Looze over het vastleggen van de wereldberoemde Koudekerkse dj.

Marco Borsato

Het Zomerspektakel aan het Meer heeft er nooit een geheim van gemaakt om in navolging van Guus Meeuwis en Anouk deze keer Marco Borsato te willen strikken. Maar dat zit er niet in voor de 2019-editie. 'Hij staat heel hoog op ons lijstje. Toen we informeerden kregen we te horen dat hij komende zomer geen festivals doet. En een paar weken later lanceerde hij zijn concertreeks in De Kuip, dus dan valt alles op zijn plek.' En de De Kuip-concerten zijn daags voor het Zomerspektakel. 'Hij blijft voor ons absoluut een target. Maar in 2019 lukt dat dus niet', aldus De Looze.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de vrijdagavond van het Zomerspektakel, op 7 juni, met 15.000 bezoekers weer volledig uitverkocht zijn. Als de weergoden de organisatie goed gezind zijn, verwacht De Looze het bezoekersrecord van dit jaar - 80.000 - te verbreken. Het festivalterrein wordt door de gemeente Alphen compleet gerenoveerd. De grasvelden bij de t-steiger en de dagcamping worden samengevoegd. 'Er komt een soort visuele arena. Het wordt één groot evenemententerrein want de weg De Bijlen wordt verlegd langs WiebelBiebel.'

'Sponsoring nodig ondanks half miljoen euro uit kaartverkoop'

De Looze benadrukt dat het geen vanzelfsprekendheid is dat het Zomerspektakel aan het Meer ieder jaar wordt gehouden. 'Langzaam maar zeker sijpelen er bij sponsoren geluiden door dat wij ons eigen broek kunnen ophouden. En die rekensom is simpel: 14.000 maal 36 euro (is ruim 500.000 euro, red.). Maar zo werkt het bij ons niet. Als wij willen doen wat we nu doen, hebben we veel sponsoren nodig, moet de kaartverkoop goed lopen, moet de baromzet goed zijn, hebben we mooi weer nodig en is de betrokkenheid van heel Alphen belangrijk.'

'Wij zijn geen commercieel festival. Bij ons betaal je maar één dag entree, alle attracties en kinderactiviteiten zijn gratis, het inschrijfgeld voor de obstacle run ligt extreem laag voor wat je terugkrijgt. Kortom, wij zitten in de kostenprijs heel laag', legt De Looze uit. 'Op vrijdag 7 juni krijg je van 18.00 tot middernacht zes uur lang topentertainment voor 36, 37 of 38 euro. Ga je naar Vrienden van Amstel LIVE, dan ben je 85 euro kwijt voor tweeënhalf tot drie uur. Dat is het verschil. En dat lukt alleen in combinatie met sponsoring van bedrijven.'