Verbetering spoor tussen Leiden en Utrecht ‘terug naar tekentafel’
GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - De aanpak van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht gaat 'terug naar de tekentafel' doordat het project duurder dreigt te worden dan is begroot. Dat laat de Provincie Zuid-Holland vrijdag weten. Door samen met spoorbeheerder ProRail en de andere deelnemende partijen opnieuw naar het project te kijken, wil de provincie de plannen goedkoper maken en op zoek gaan naar extra geld.
Om op het drukke traject tussen Leiden en Utrecht de hele dag door meer treinen te laten rijden, zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen aan het spoor gedaan. Meer ingrijpende wijzigingen staan nog in de planning.
Zo is het om veiligheidsredenen de bedoeling om op de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude, die kruist met de spoorlijn en de N11, via een viaduct een ongelijkvloerse kruising te maken. Het project bevat ook de aanleg van het nieuwe station bij Hazerswoude-Rijndijk.
Wat gebeurt er nu met station Hazerswoude-Rijndijk?
De provincie zegt daarover: 'Provincie Zuid-Holland en de andere partners laten de ambitie voor frequentieverhoging op de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht én de bouw van het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk niet los.'
De impact van de beslissing op de aanleg van het station is nog niet duidelijk. 'Ik weet ook nog niet precies wat ze willen', zegt Harry Kormeling van het dorpsoverleg in Hazerswoude-Rijndijk. 'Deze week ga ik kijken of ik meer duidelijkheid kan krijgen.'
Kijken naar goedkopere oplossingen
Volgens de provincie Zuid-Holland blijven de ambities om het spoor meer te gebruiken en het bouwen van een nieuw station overeind. Alle onderdelen van het plan worden het komende halfjaar wel herzien, om te bekijken of er goedkopere oplossingen zijn.
De lopende procedure voor de ongelijkvloerse kruising wordt gestaakt. 'Dit betekent niet dat deze locatie van tafel is voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising', zegt de provincie.
Vertraging
Over verbetering van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt al ruim tien jaar gesproken. Het was de bedoeling dat de geplande werkzaamheden eind 2026 zouden zijn afgehandeld, maar doordat de provincie samen met spoorbeheerder ProRail en de andere deelnemende partijen 'terug naar de tekentafel' gaat, zal het project forse vertraging oplopen.