Finale van NK debatteren op Alphense middelbare school: ‘Belangrijk in tijden van polarisatie’

ALPHEN AAN DEN RIJN – De finale van het NK debatteren voor Havo- en Vwo-leerlingen vindt komende zaterdag plaats bij het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn. ‘Het is super belangrijk om met elkaar te debatteren, zeker in tijden van polarisatie’, vertelt Esther Hijman, docent Nederlands van het Groene Hart Lyceum, in De Ochtendshow van Studio Alphen.
De beste 30 teams uit heel Nederland om de titel van Nederlands Kampioen Debatteren 2025. Het toernooi bestaat al sinds 1998 en wordt georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut in samenwerking met het Groene Hart Lyceum, Vfonds en de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie.
‘Tijdens het debatteren leren leerlingen zich juist heel erg inleven in de ander. Want soms moet je ook een stelling verdedigen waar je het helemaal niet mee eens bent. Je mag bij een debat namelijk niet kiezen of je voor of tegen bent’, legt Hijman uit. ‘Wij vinden het belangrijk dat leerlingen tijdens debatteren ook daadwerkelijk naar elkaar luisteren.’
Hoe werken debatwedstrijden op het NK?
Op het NK wordt de parlementaire debatvorm gehanteerd. Teams krijgen pas op de dag zelf te horen of zij voor- of tegenstander zijn. Er wordt dus gewerkt met een opgelegd standpunt, waardoor deelnemers uitgedaagd worden om zich te verplaatsen in andere meningen en invalshoeken.
De teams moeten vervolgens de jury overtuigen waarom hun argumenten het sterkst zijn. De jurypanels bestaan uit een grote poule mensen uit het bedrijfsleven, onderwijs, politiek en andere (oud)debaters. Zij beoordelen de teams op presentatie en argumentatie.
‘Leerlingen die debatteren kunnen zich beter uiten’
Debatteren is een standaard les op het Groene Hart Lyceum. Zo is er in 5 Vwo en 5 Havo een eindexamendebat. ‘Op steeds meer scholen zien we dat spreekvaardigheid op deze manier wordt getoetst. Daardoor komen er steeds meer leerlingen mee in aanraking’, zegt de docent Nederlands.
Volgens Hijman is debatteren een belangrijke eigenschap om te leren voor de leerlingen: ‘Ze hebben dan overal een sterke positie. Zowel thuis aan de keukentafel met ouders, maar ook met bijbaantjes of in het klaslokaal als je een maatschappelijke discussie voert. Leerlingen die debatteren kunnen zich zoveel beter uiten en weten zoveel beter wat ze willen.’