Gratis parkeerproef van de baan, onderzoek naar kortingssysteem en lagere tarieven

ALPHEN AAN DEN RIJN – Er gaat geen proef komen waarbij automobilisten de eerste anderhalf uur gratis kunnen parkeren in het centrum van Alphen aan den Rijn. Een laatste poging van VVD en SP strandt komende donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering. Wel gaat onderzocht worden of winkeliers willen meewerken aan het verstrekken van korting op het parkeren bij aankopen in hun winkel en of de parkeertarieven buiten de parkeergarages omlaag kunnen. Dat is het initiatief van de minderheidscoalitie CDA, Nieuw Elan, D66, ChristenUnie en gedoogpartners GroenLinks en SGP.

Anderhalve maand geleden stopte Tseard Hoekstra (VVD) als wethouder toen zijn parkeerproefplan niet kon rekenen op steun van de vier andere coalitiepartijen in de gemeenteraad. Als het aan Hoekstra lag, en als het aan VVD, SP en ondernemingsvereniging VOA ligt, mag het winkelend publiek de eerste anderhalf uur gratis parkeren. De kosten, ruim één miljoen euro, komen voor rekening van de gemeente Alphen. De proef moet een half jaar gaan duren. Voor wat er daarna zou moeten gaan gebeuren, is geen plan. En dat is de bottleneck. Een meerderheid van de gemeenteraad wil dat er eerst een plan voor de toekomst is, voordat de proef kan beginnen. En niet, zoals Hoekstra voorstelde, dat eerst de proef wordt uitgevoerd en pas daarna, bij een succes, over de toekomst wordt gedacht.

Wat is het probleem?

Waarom is het zo lastig om de eerste anderhalf uur gratis te parkeren in het Alphense stadshart? Waarom komt de gemeentekas dan zo’n 2,5 miljoen euro (ruim 1 miljoen euro per half jaar) tekort? Dat komt omdat de parkeerexploitatie in het centrum van Alphen destijds niet is meegenomen in de realisatieplannen. Dat is anders geregeld bij onder meer winkelcentrum De Baronie. De parkeerexploitatie in De Baronie wordt onder meer bekostigd uit de huur van ondernemers. Daardoor is het financieel mogelijk om een periode gratis te parkeren.

Er zijn alternatieven om tóch gratis te parkeren in het Alphense centrum. Bijvoorbeeld dat de gemeente Alphen alsnog het mis te lopen bedrag bijlegt. Alphen heeft in haar begroting een structureel overschot van een kleine drie miljoen euro. Dat geld staat gereserveerd als een potje voor onvoorziene uitgaven. Het college van B en W vindt het onverantwoord om dat geld daarvoor aan te spreken. Een ander alternatief is het verhogen van de OZB-belasting. Dat gaat deze regeerperiode in ieder geval niet gebeuren omdat in het coalitieakkoord is afgesproken dat tussen 2014 en 2018 de woonlasten voor inwoners van de gemeente Alphen niet stijgen.

Sparen voor korting

Wethouder Gerard van As (Nieuw Elan), die daar ook voorstander van is, krijgt de opdracht om te onderzoeken of winkeliers open staan voor een loyaliteitsprogramma. Klanten kunnen dan sparen voor gratis parkeertijd. Een soort air miles-systeem. Wat ook een optie is dat winkeliers bij aankopen vanaf een bepaald bedrag gratis uitrijkaarten verstrekken aan klanten.

Als dat loyaliteitsprogramma er komt, worden de effecten drie jaar lang gemonitord. Het doel van een financieel aantrekkelijker parkeerbeleid is het trekken van meer bezoekers naar het centrum en het genereren van meer omzet voor winkeliers. Een eis van de gemeenteraad blijft dat de parkeerexploitatie in het Alphense centrum sluitend is en zichzelf kan bedruipen.

Als het mogelijk is om de parkeertarieven op straat te verlagen, moet dat gebeuren. Ook wil de politiek dat je per minuut parkeren gaat betalen, dat je op meer locaties met de mobiele telefoon kunt betalen en dat de parkeerautomaten worden aangepast waardoor het gemakkelijker wordt om een kenteken in te voeren.