Opgestapt raadslid neemt tweede Nieuw Elanner mee naar nieuwe partij: ‘Moest knokken voor standpunten van mijn achterban’

Foto: Peter Versteeg

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Raadslid Peter Versteeg maakte dinsdag bekend per direct uit Nieuw Elan te stappen. Hij gaat zijn eigen partij starten, genaamd ONS Alphen (Onze Nieuwe Samenleving Alphen). In De Ochtendshow op Studio Alphen en Studio Kaag en Braassem lichtte Versteeg zijn besluit toe. Daarnaast werd duidelijk dat ook commissielid Robin van Heusden van Nieuw Elan meegaat naar de nieuwe partij ONS Alphen.

'Ik ben eigenlijk wel opgelucht', zegt Versteeg over de genomen stap. 'Het is een leuke binnenkomer moet ik zeggen. Er staat natuurlijk ook wat spanning op. Je zoekt uiteraard naar een bevestiging van je keuze en die krijg je door allerlei felicitaties. Dat biedt opluchting.'

Het raadslid zegt dat het afscheiden een langdurig proces was. 'Je gaat bij jezelf constateren dat je steeds verder bij jezelf vandaan komt te staan. Je gaat je dan afvragen wie je dan nog een plezier doet om bij de partij te blijven. Jezelf niet en waarschijnlijk ook je partijgenoten niet. Op het moment dat je merkt dat je discussie veel meer intern gericht is, over onderwerpen waarover je van mening verschilt, dan wordt niemand vrolijk. Dat werd steeds erger. Ik kreeg het gevoel dat ik steeds meer moest knokken voor de standpunten van mijn achterban. Als je anders denkend bent dan je meeste collega’s, dan kun je niet eenduidig naar buiten treden.'

Aandacht voor dorpskernen

Ondanks de verschillen van inzicht, is er geen sprake van ruzie. 'Dat is maar goed ook', vindt Versteeg. 'Kijk naar de landelijke politiek. Van ruzie wordt niemand wijzer. Dat is ook door de fractievoorzitter van Nieuw Elan toegezegd, om het op een goede manier af te hechten.'

Aandacht voor de dorpskernen bleek voor het 72-jarige raadslid uiteindelijk één van de belangrijkste inhoudelijke redenen om zich af te scheiden van Nieuw Elan. 'Die dorpen kunnen wat ons betreft wel een extra impuls gebruiken. Daar is Nieuw Elan het ook roerend mee eens, maar als je naar de praktijk kijkt dan merk je dat de achterban zegt dat in Alphen aan den Rijn alles kan en in de dorpen niets.'

Dat spitst zich volgens Versteeg toe aan alles wat in de politiek aan de orde komt. 'Woningbouw, buurten, onderhoud, etc. Een dorpsraad is iets waar we meer naar willen luisteren. We vinden dat er een inhaalslag gepleegd moet worden en dat er vervolgens continuïteit moet worden ingezet. Naar gebiedsagenda's kijken is daarin belangrijk.'

Verenigingen

'Als je kijkt naar de gemiddelde vereniging, dan zie je dat ze onder druk staan. Bijvoorbeeld door een tekort aan vrijwilligers. Maar een vereniging is het cement van een dorp. Die moet je op een wijze ondersteunen dat vrijwilligers er met plezier naartoe gaan en niet tegen allerlei regeltjes aanlopen, waardoor dingen niet kunnen. De kern is gewoon dat de dorpen die kwaliteitsimpulsen nodig hebben. Je moet ze een toekomst met perspectief geven.'

Commissielid Robin van Heusden vertrekt met Versteeg mee naar de nieuwe partij. 'Robin loopt al geruime tijd tegen hetzelfde probleem aan. Voor hem is het nog een iets ander verhaal. In 2022 stond hij op de vierde plek op de lijst. Toen deed zich het geval voor dat we beiden niet met voorkeursstemmen gekozen werden. Er moesten vervolgens twee wethouders gekozen worden. Daardoor kwam ik wel in de raad, maar Robin viel als man van het eerste uur buiten de boot. Ineens stond hij aan de zijlijn. Niemand bekommert zich meer om je. Als je daar twaalf jaar rondloopt en men neemt allemaal dingen van je af die je graag doet, word je geen gelukkig mens.'

Meeschrijven aan partijprogramma

De exacte inhoud van het partijprogramma moet nog worden bepaald, vertelt Versteeg. 'Wat we bewust doen is proberen anders te zijn dan de partij waar we vandaan komen. Door ons op een andere manier in te zetten. Mensen moeten ons maar volgen en aanspreken en afrekenen op eventuele toezeggingen. Ik roep iedereen op die zich aangetrokken voelt tot ONS Alphen om met ideeën te komen waar we iets mee kunnen. Iedereen is welkom.'

Versteeg: 'We willen met iedereen de dialoog aan gaan. Inwoners die zich aangetrokken voelen mogen meeschrijven aan het partijprogramma, waardoor ze zich terug kunnen vinden in onze punten. We willen de mening ophalen bij inwoners en daar wat van maken. We zeggen wat we doen en we doen wat ze zeggen.'

Lees ook: Raadslid stopt bij Nieuw Elan en begint eigen partij

Het volledige interview met Peter Versteeg in De Ochtendshow is hieronder terug te luisteren. De Ochtendshow van Studio Alphen en Studio Kaag en Braassem is iedere werkdag te horen van 7.00 tot 10.00 uur op de radio.