Vervangen van Alphense spoorbrug kan echt niet sneller volgens ProRail: ‘We weten niet waar dit verhaal vandaan komt’
ALPHEN AAN DEN RIJN – Het nieuws dat het vervangen van de spoorbrug in Alphen aan den Rijn negen maanden gaat duren, maakte veel los in de Alphense gemeenteraad en de Zuid-Hollandse politiek. ProRail laat echter weten dat de vervanging van de spoorbrug echt niet sneller kan. ‘De spoorbrug hier één op één vervangen is geen kleinigheid’, vertelt Raymond de Jong, woordvoerder van ProRail.
Na vragen over de spoorbrug in de Alphense gemeenteraadsvergadering van afgelopen week vertelde wethouder Relus Breeuwsma: ‘Het is nog niet helemaal te voorzien of het ook in zeven of acht maanden kan. We zitten nu echt nog in de voorfase.’
Volgens ProRail is het niet mogelijk dat de werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd. ‘Het kan echt niet in zeven maanden. We weten niet waar dit verhaal vandaan komt. Het kan gewoonweg niet’, zegt De Jong in een reactie aan Studio Alphen.
‘Risico vermijden dat werkzaamheden uitlopen’
De afgelopen tijd heeft de spoorbeheerder alle risico’s en opties afgewogen. ‘Het kost ons negen maanden om de spoorbrug in Alphen te vervangen. We realiseren ons dat dit voor reizigers heel lang duurt’, vertelt de woordvoerder van ProRail. ‘We doen er dan ook alles aan om de pijn te verzachten en goed alternatief vervoer te organiseren met de NS.’
De Jong verklaart waarom het vervangen van de spoorbrug zo lang gaat duren: ‘Er zit een kleine marge in de negen maanden-planning om de onzekerheid in wintertijd, de bodem en andere tegenslagen op te kunnen vangen. We doen er dan alles aan om het risico te vermijden dat de werkzaamheden kunnen uitlopen (vervangen middenpijler en twee landhoofden) en het dus langer dan negen maanden duurt.’
Lees ook: Gemeenteraad vindt negen maanden zonder spoorbrug veel te lang