Kees Jansma over ambitieus Alphense Boys: goede spelers halen maar geen gekke dingen doen

Foto: Oscar van der Wijk (DeBeeldredacteur.nl)

ALPHEN AAN DEN RIJN - Promotie naar de derde divisie realiseren. Dat is de ambitieuze doelstelling die Alphense Boys heeft voor het aankomend seizoen. Met een gloednieuwe geldschieter, die het mogelijk maakt om spelers aan te trekken die hun sporen op een hoger niveau hebben verdiend, hoopt de Alphense hoofdklasser die stap te maken.

Alphense Boys begon dit seizoen vol titelaspiraties. Al snel bleek het kampioenschap er niet in te zitten en door het uit de competitie stappen van Papendorp was in november al duidelijk dat het bereiken van de play-offs voor promotie ook onbegonnen werk was. Sterker nog, begin april stond Alphense Boys dicht bij de nacompetitiestreep voor degradatievoetbal. Doordat Alphense Boys uit de laatste zes wedstrijden elf punten haalde, eindigde de formatie van trainer Hein van Heek alsnog op de achtste plek in de Hoofdklasse B.

Een gebrek aan ervaring op het veld en gif binnen het team worden gezien als een belangrijke oorzaken van het te grote aantal niet gewonnen wedstrijden. Na het stoppen van routinier Evert Bauman was Thom Nouwens, de 27-jarige aanvoerder, dit seizoen de oudste speler die wekelijks op het veld stond. Nouwens maakt na dit seizoen de overstap naar ARC. Ook de twee oudste spelers van de huidige Boys-selectie, Patrick Krop (35) en Cristian Cabrera Ortega (28), die weliswaar geen vaste basisspelers waren, verlaten de vereniging.

'Ajax-effect' dankzij nieuwe hoofdsponsor

Dankzij een nieuwe hoofdsponsor, en het vertrek van een aantal spelers, kan Alphense Boys ervaren spelers aantrekken voor volgend seizoen. De zondaghoofdklasser uit Alphen aan den Rijn zinspeelt op een Ajax-effect: de ervaren spelers moeten de door Alphense Boys opgeleide spelers in het eerste elftal beter maken en samen een uitgebalanceerd elftal vormen dat komend seizoen moet promoveren naar de derde divisie.

'De club heeft grote plannen en wil een stap omhoog gaan maken', zegt Kees Jansma. De oud-voorzitter en erelid is nog altijd als technisch adviseur verbonden aan Alphense Boys en bezoekt nog altijd nagenoeg alle wedstrijden van het eerste elftal. 'Daar is een serieuze investeerder voor gevonden. Die heeft zich aangediend. Alphense Boys wil op deze manier het eigen opleidingssysteem handhaven en de jongens die goed zijn op termijn bij de club te houden of terug te krijgen.'

Klasse Kantine BV is de nieuwe hoofdsponsor van Alphense Boys. Dat is een nieuwe formule van horecaondernemer Roland Hogenelst uit Reeuwijk, die ook eigenaar is van restaurantketens La Cubanita en Proeflokaal Bregje. 'Deze meneer regelt alles keurig en officieel via zijn bedrijf', licht Jansma toe. Hogenelst heeft een plan op tafel gelegd om Alphense Boys naar de top van het amateurvoetbal te brengen. Ook wordt het sponsorgeld gebruikt om de positie van Alphense Boys als vereniging te versterken en om te investeren in de breedtesport.

Kees Jansma co-hoofdsponsor

Jansma zelf wordt co-hoofdsponsor. Met zijn Kees Jansma BV geeft de sportjournalist lezingen door heel het land. Hogenelst en Jansma vormen de financiële basis voor het vlaggenschip van Alphense Boys voor volgend seizoen. 'Wij zijn schuldenvrij en een gezonde vereniging. We gaan geen gekke dingen meer doen als het gaat om spelers betalen. We trekken wel goede spelers aan, maar met name met behoud van onze eigen talenten', aldus Jansma.

Vier ervaren spelers, verspreid over drie linies, zijn in een vroegtijdig stadium aangetrokken: verdedigers Kasper Michel (Noordwijk) en Kelvin Maynard (Quick Boys), middenvelder Cem Sahin (Quick Boys) en spits Kees 'Pier' Tol (Spijkenisse). Michel wordt herenigd met zijn oud-trainer Van Heek, terwijl Sahin vorig seizoen al meetrainde bij Alphense Boys maar uiteindelijk inging op een aanbieding van Quick Boys. Dertigers Maynard en Tol worden als routiniers toegevoegd aan de selectie.

'Maynard en Tol vragen niet meer de bedragen die ze vroeger kregen', antwoordde Alphense Boys-voorzitter Dennis Captein eerder op vragen hoe Alphense Boys deze sterspelers, die bekend staan als grootverdieners in het amateurvoetbal, kan financieren. 'Daarnaast hebben wij dankzij de nieuwe hoofdsponsor, en omdat een aantal - voor onze begrippen - duurdere spelers vertrekt, financieel meer ruimte.' Vanwege de zware blessure van Niklas Blesgraaf contracteerde Alphense Boys vorige week op de valreep Bright Ampong (Quick).

Eigen jeugd niet naar andere topamateurclubs

Een belangrijke doelstelling voor Alphense Boys wordt om de eigen jeugd vaker en langer te behouden voor de club. Dit seizoen maken twaalf jeugdspelers de overstap naar een betaald voetbalclub. Maar ook verkiest Lars van IJzendoorn, de huidige aanvoerder van Alphense Boys A1, het tweede elftal van Katwijk boven het eerste elftal van Alphense Boys. De voorbije seizoenen maakten meer A1-spelers de overstap naar toonaangevende amateurclubs uit de Bollenstreek.

Jansma hoopt dat het niveau van de jeugdopleiding en het eerste elftal nog dermate stijgt, dat een groot deel van deze voetballers ervoor kiest om alsnog bij Alphense Boys te blijven.'Wij willen deze jongens op termijn een heel goed klimaat aanbieden waardoor ze via Alphense Boys kunnen doorstromen naar het hogere amateurvoetbal, en meer', vertelt Jansma. 'In ieder geval willen we met ons eerste elftal de derde divisie halen en wellicht op termijn de tweede divisie. Maar eerst de derde divisie bereiken volgend jaar.'

Kees Jansma nam afgelopen zondag tijdens De Tafel van Kees (FOX Sports) afscheid als televisiepresentator. In een uitgebreid interview met Omroep West over zijn loopbaan kwam ook Jansma's voorliefde voor Alphense Boys ter sprake. Jansma ging uitgebreid in op de ambities van Alphense Boys om komend seizoen te promoveren naar de derde divisie, maar blikte ook terug op de voetbalrellen tijdens de nacompetitiefinale Alphense Boys - Haaglandia in 2013.