Komst torenflats ‘niet leuk’ voor omwonenden, wethouder blij: tweede supermarkt naast Aldi
ALPHEN AAN DEN RIJN - In Alphen aan den Rijn wordt een nieuwe woonwijk gebouwd met 650 tot 700 woningen. Een deel daarvan komt in hoge flats van maximaal zeventien verdiepingen. Op de locatie zitten nu nog bedrijven, maar de ondernemers moeten weg. Bewoners van naastgelegen woningen vrezen voor verkeersdrukte en hun uitzicht.
'Het vaststellen van het omgevingsplan, wat afgelopen week is gebeurd door de gemeenteraad, maakt de weg vrij om het gebied de komende jaren stap voor stap te transformeren naar een woongebied', legt woningbouw- en economiewethouder Gerard van As (Nieuw Elan) uit.
'Er komen circa zevenhonderd woningen met verschillende woonvormen, van sociale huur tot betaalbare koopappartementen en van zorgwoningen tot woningen in de vrije sector.'
'Tegelijkertijd krijgt de wijk mooie voorzieningen. Er komt circa 5250 vierkante met aan commerciële en maatschappelijke functies, waarvan 3250 vierkante meter gereserveerd is voor supermarkt Aldi en nog een nieuwe supermarkt, en 2000 vierkante meter voor een modern gezondheidscentrum en overige maatschappelijke voorzieningen.'
Onderdeel van de totale gebiedsontwikkeling is het bouwen van bouwmarkt Gamma aan de Einsteinweg, het industrieterrein even verderop. 'Gamma aan de Euromarkt sluit als de nieuwe Gamma is opgeleverd. Ik hoop dat alles voorspoedig verloopt en in 2028 de eerste bewoners hier komen wonen.'
'We begrijpen ook dat er moet worden gebouwd'
Naast de nieuw te bouwen flat staat het Da Vinci-appartementencomplex, met bijna zestig woningen. Max van Alphen is voorzitter van de Vereniging van Eigenaren (VvE) van de flat. Hij praat namens bewoners met de gemeente over de nieuwbouwplannen naast de deur.
Je zou verwachten dat de grootste zorgen over het uitzicht gaan, met de grote woontorens op de planning. Maar daarover heerst berusting bij Van Alphen. 'Daar kunnen we lang en kort over praten: dat is niet leuk. Maar we begrijpen ook dat er moet worden gebouwd. Dat is heel simpel. Dat is iets dat we moeten incasseren.'
Wel zijn er andere bezwaren. Drie om precies te zijn, vertelt de voorzitter van de VvE. De eerste is het feit dat de rondweg een bevoorradingsroute wordt voor een nieuwe supermarkt die bij de nieuwbouw komt. 'Dat vinden wij levensgevaarlijk.'
Daarnaast komt er een grote laad- en losplaats bij de supermarkt. 'Die zou inpandig worden, maar in de plannen komt-ie gewoon buiten.' Van Alphen hoopt dat er alsnog wordt gekozen voor een inpandige laad- en losplaats.
Ook heeft de VvE van de flat bezwaar over het feit dat er nog geen nieuwe mobiliteitsvisie ligt. In zo'n visie schrijft de gemeente op hoe het zaken rondom verkeer en bereikbaarheid wil regelen. Het maken van die visie is over de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar heen getild.
Maar het was volgens Van Alphen de regel dat die visie eerst zou worden vastgesteld, voor er een plan voor nieuwbouw zou komen. 'Als je dat niet vaststelt, kun je geen besluit nemen over de bouwplannen', stelt hij.
Naast de VvE zijn er ook nog bewoners die individueel bezwaar hebben gemaakt. Dat gaat dan over het uitzicht en de verkeersdrukte.
Vrees voor drukte
Het verkeer dat de wijk Kerk en Zanen in en uit moet, heeft richting het stadshart maar één mogelijkheid: over het spoor via de Laan der Continenten. De rotonde bij de Doctor A.D. Sacharovlaan en de Doctor J.M. Den Uylsingel is een bottleneck.
Hetzelfde geldt voor het Raoul Wallenbergplein aan de 'overkant' van de spoorlijn. De route kruist vervolgens via een dertig kilometer-zone de oversteekplaats bij het Bospark.
Deze route is in principe één geheel, waar het verkeer de maximumcapaciteit dreigt te bereiken. Dit is een bestaand probleem dat moet worden opgelost voordat er verkeer van de nieuwe Euromarktbewoners bijkomt.
Dan zijn er nog de ondernemers die weg moeten. Voor de meeste is dat geen probleem. Zij krijgen een nieuwe plek in het centrum van de stad. Voor Albert Capteijn van Brokkensuper, een winkel dat diervoeding verkoopt, is het wel lastig een nieuwe plek te vinden.
'Wij moeten weg. Dat is heel vervelend', vertelt hij. 'We zijn niet tegen de plannen, alleen hebben wij wel een probleem met het vinden van nieuwe huisvesting.' Volgens Capteijn kan hij niet met zijn bedrijf naar het centrum van Alphen.
'Wij verkopen diervoeding dat rechtstreeks met grote vrachtwagens uit Italië komt. Dat past niet in het centrum.' Ook heeft hij veel ruimte nodig voor opslag van het voer. 'We zijn wel bezig met de gemeente, maar dat valt niet mee.'
Bouw duurt nog wel even
Wel denkt Capteijn dat hij nog wel even heeft. 'Ze zeggen dat ze volgend jaar willen gaan slopen, maar er is nog geen vergunning afgegeven. Er zijn ook allerlei bezwaren.'
Ook VvE-voorzitter Van Alphen denkt dat het nog wel even duurt voordat er iets gaat gebeuren. 'Als alles lukt, duurt het sowieso nog wel vijf tot zes jaar. Dat kan nog langer duren door de bezwaren.'
Lees ook: Grote meerderheid voor bouw 700 woningen Euromarkt: 'Bouwen, bouwen, bouwen'