Veel gratis festivals sneuvelen, maar wat is geheim van Zomerspektakel aan het Meer?

Suzan & Freek traden in 2023 op op de gratis zondagavond van het Zomerspektakel aan het Meer Foto: Kelvin van Vliet

ALPHEN AAN DEN RIJN - Steeds meer gratis festivals staan op de tocht. Parkpop in Den Haag gaat dit jaar niet door, The Life I Live tijdens de Haagse Koningsnacht moest het doen met minder podia, het Scheveningse vuurwerkspektakel is er ook dit jaar niet en het Leidse Werfpop kan ook niet meer gratis bezocht worden. Kunnen we nog wel rekenen op gratis festivals? En hoe zou je het wel kunnen doen? Zoals bijvoorbeeld het Zomerspektakel aan het Meer in Alphen aan den Rijn.

Het wordt voor veel gratis festivals en feesten steeds moeilijker om de zaken rond te breien. Festivals als Parkpop of de Bevrijdingsfestivals kunnen het vaak maar net rondbreien met de subsidies die ze krijgen. Het zorgt ervoor dat er wordt afgeschaald, er een prijs wordt gevraagd voor een kaartje of soms zelfs wordt besloten om te stoppen.

Zo wordt Parkpop dit jaar niet georganiseerd, betaal je voor Werfpop sinds vorig jaar 7,50 euro voor een kaartje en wordt het Scheveningse vuurwerkfestival dit jaar opnieuw niet georganiseerd vanwege de gestegen kosten.

Voor één avond betalen

Bands vragen bijvoorbeeld meer geld om op te treden, bier is duurder geworden, arbeidskosten zijn gestegen, materiaalkosten zijn ook omhoog gegaan en organisatoren nemen steeds minder vaak een risico door buitenlandse acts te programmeren. Kortom, het is ook voor festivals en feesten een stuk duurder geworden om iets te organiseren.

Stanley De Looze organiseerde het Alphense Zomerspektakel aan het Meer dit jaar, daar lukte het wel om het festival deels gratis te houden. Het wordt ieder jaar weer opgezet door een groep vrijwilligers, zonder winstoogmerk. Drie dagen wordt er feest gevierd, sinds jaar en dag moet je voor de vrijdagavond een kaartje kopen.

De truc zit hem volgens De Looze er deels in dat het festival dus maar deels gratis is. 'Op de vrijdag programmeren we veel artiesten die redelijk groot zijn voor een kaartje van 45 euro. Daar spelen we dan in ieder geval quitte', legt hij uit. Vanuit die basis wordt verder gebouwd volgens De Looze. 'Zo hadden we een aantal jaar geleden, omdat we 50.000 euro over hielden aan de kaartverkoop, geld over om BLØF gratis te programmeren. Dat doen we dan ook direct, wij willen namelijk geen winst maken.'

'En je moet dus de mentaliteit hebben van: we willen in elk geval quitte spelen en zoveel mogelijk zelf organiseren. Je moet namelijk ieder dubbeltje drie keer omdraaien. En ik moet ook eerlijk zeggen: als wij op de vrijdag niet uitverkopen, dan merk je dat direct aan de rest van het festival. Dan kan het zijn dat je één gratis dag niet kan doen.'

Sponsoring zorgt voor succes

De reden dat het in Alphen aan den Rijn wel lukt, is vanwege de enorme hoeveelheid sponsoren en vrijwilligers die zijn verbonden aan het Zomerspektakel. 'We hebben een begroting van 1,8 miljoen euro. Daarvan wordt 20 tot 25 procent rondgebreid door onze sponsoren. Dat is best bijzonder', gaat De Looze verder.

'Dat gaat echt om een enorm bedrag. Maar het is voor ons ook een groep die steeds groter wordt, die ook alleen groeit omdat we met zoveel vrijwilligers werken die dag en nacht klaar staan en door onze principes van het festival. Je ziet dat zij hier ook onderdeel van uit willen maken.'

De organisator herkent zich overigens wel in het verhaal van Parkpop en het Scheveningse vuurwerkfestival, dat het vanwege de hoge kosten niet meer op kon brengen. Het Alphense feest heeft eigenlijk dezelfde problemen. 'Alles is duurder geworden. Of je het nu hebt over de inhuur van het podium, het plaatsen van de toiletten, het huren van de tenten, de artiesten. Die hebben geen boodschap aan het feit dat wij een stichting zijn die dit voor niets doen.'

Het gaat om enorme stijgingen voor bijvoorbeeld de huur van het podium. Waar het festival in 2019 nog voor 35.000 euro werd opgebouwd, kostte dit het afgelopen jaar 64.000 euro. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de gages van Suzan en Freek. Vorig jaar vroegen ze nog 25.000 euro, dit jaar vroegen ze 45.000 euro na een uitverkocht concert in de Ziggo Dome.

‘Je moet er energie van krijgen’

Maar het festival kan dit dus opvangen door de mentaliteit die zij hebben, dat trekt ook weer extra sponsoring aan. 'Dagen en ook nachten zijn wij bezig met het organiseren van dit feest, naast ons eigen werk. En we doen vooral ook heel erg veel zelf.' Alle bouwhekken worden eigenhandig neergezet, de vloer voor het podium wordt door vrijwilligers en het bestuur gelegd, alle doeken worden opgehangen door de organisatie. 'Alles komt dan samen. En met mooi weer erbij lukt het dan en dan hou je dus iets over voor het jaar erna.'

Lees ook: Zomerspektakel aan het Meer afgetrapt met uitverkochte vrijdagavond: 'Alphenaren komen elkaar massaal tegen'