Julianabrug blijft zorgenkind: vier maanden dicht voor grondige reparatie

ALPHEN AAN DEN RIJN - Vanwege de vele afsluitingen en storingen geldt de Koningin Julianabrug al sinds mensenheugenis als een zorgenkind. Nadat er afgelopen zomer scheuren waren ontdekt waardoor er instortingsgevaar dreigde, moet de Alphense brug uit 1952 deze zomer maar liefst vier maanden dicht voor een grondige reparatie.

'Een symbool voor dingen die mis kunnen gaan.' Zo noemde VVD-fractievoorzitter Anouk Noordermeer de Julianabrug begin december tijdens een gemeenteraadsvergadering. Die woorden sprak ze nadat wethouder Gert-Jan Schotanus meldde welk prijskaartje er aan het herstelwerk zal hangen: aanvankelijk minstens 1,5 miljoen euro, maar inmiddels al meer dan 2 miljoen.

Bij onderhoudswerk bleek in juli vorig jaar dat de Julianabrug zomaar had kunnen bezwijken. Aangezien een deel van de betonconstructie moet worden vervangen, wordt de brug naar verwachting van juni tot en met september afgesloten voor auto- en vrachtverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen gedurende het herstelwerk er wél gewoon overheen of onderdoor blijven gaan, laat de gemeente Alphen aan den Rijn weten.

'Zaakjes op orde krijgen'

Voor ondernemers in de nabije omgeving, omwonenden en verkeer dat vier maanden lang om zal moeten rijden, is het slechts een schrale troost. 'Ik had het beter gevonden als die brug in de winterperiode dicht zou gaan', verzucht Martin Reumermann. Hij is met zijn vrouw Ellen eigenaar van eetcafé De Tapperij, dat op een steenworp afstand van de Julianabrug staat. Bovendien wonen ze boven het horecapand.

Reumermann zegt heel goed te begrijpen dat er voor de veiligheid moet worden ingegrepen. 'Het gaat mij er alleen om: ik ben ondernemer en ik probeer, zeker na de coronatijd, mijn zaakjes weer op orde te krijgen. En dan krijg je precies in de zomerperiode die brugverbouwing. Zijn de werktijden tot 16.00 uur, dan kunnen wij gewoon daarna ons terrasje openen. Maar komt er een avond- of nachtploeg, dan kan ik het natuurlijk de hele zomer schudden.'

Andere weg kiezen

Daarover hoopt hij op donderdag 19 mei meer te horen tijdens een informatieavond in zijn eetcafé. De gemeente noemt drie redenen voor het moment van de werkzaamheden: zo spoedig mogelijk herstel, de weersomstandigheden en het feit dat er in de zomervakantie minder verkeer is. Met daarbij een glasharde belofte: 'De brug is straks weer voor lange tijd functioneel en veilig.'

Ria Blokland woont aan het water van de Oude Rijn en gaat 'een paar keer per week' met de auto, op de fiets of lopend over de Julianabrug. Wat de afsluiting voor haar betekent? 'Dat ik een andere weg moet kiezen als ik eroverheen wil', reageert ze relativerend. 'Ik weet ook niet precies wat ze gaan doen en waarom, maar ik neem aan dat het nodig is. Dus we hopen dat de tijd snel gaat en dat we er gauw weer overheen kunnen.'

'Bootje zou leuk zijn'

'Jammer dat de brug zo lang dicht gaat', vindt Veronique Simonis, die hardlopend over de oeververbinding snelt. Ook zij woont enkele honderden meters van de veelbesproken brug af. Haar grootste zorg is dat ze fietsend of lopend het water kan blijven oversteken. Dat de gemeente die wens gaat inwilligen, stelt haar gerust. Glimlachend: 'Of een bootje, dat zou ook leuk zijn. Dan zijn we uit in eigen dorp.'

Achter het stuur van zijn auto wacht Diesel Waardenburg tot de slagbomen weer opengaan. In de tussentijd kan hij kort aangeven wat hij van de aangekondigde afsluiting vindt. 'Spijtig, dat wordt een tijdje omrijden. Net als toen de brug was omgevallen', aldus de Alphenaar, doelend op het kraanongeluk in augustus 2015. 'Het moet maar, we kunnen er niks anders aan doen.'

Brug veranderen in tunnel

Na de gemeenteraadsverkiezingen van vorige maand is Forum voor Democratie met één zetel nieuw in de Alphense raad. De partij heeft als enige in haar verkiezingsprogramma opgenomen dat ze de Koningin Julianabrug wil 'veranderen in een tunnel'. Over een dergelijk plan is in het verleden vaker gesproken, maar zonder succes.

'Ons uitgangspunt is dat wij een zo goed mogelijke mobiliteit willen', verklaart de donderdagavond als raadscommissielid beëdigde Rob Roggeveen. 'Ik heb aan beide kanten van de brug gewoond en het is gewoon een vervelend ding.' Om die reden zou hij graag zien dat de aanleg van een tunnel op dezelfde plek wordt onderzocht. Al geeft Roggeveen toe geen idee te hebben hoeveel geld (en tijd) het zou kosten.

Haat-liefde met 'Juliana'

André de Jeu wil daar wel op ingaan. 'Als ik het uit het vuistje moet zeggen: 50 miljoen', verkondigt de fractievoorzitter namens Nieuw Elan, met acht zetels de grootste partij in Alphen. Nog los van de financiën vindt hij een tunnel geen geschikte oplossing. 'Ik heb het zelf ook ooit in mijn onnozelheid geroepen, maar het kan gewoon niet. Dan zul je het hele gebied anders in moeten richten. Alles kan, maar dat wordt echt onbetaalbaar.'

Voor café-eigenaar Martin Reumermann geldt dat hij een soort haat-liefdeverhouding met de 'Juliana' heeft, sinds hij zijn horecapand aan de Hooftstraat (voorheen eethuis De Meiden) in 2017 overnam. 'Als ondernemer heb ik er alleen maar last van. Vooral het zwaardere verkeer over de brug maakt een hoop lawaai. Het voordeel is: als je aan vreemde mensen wil uitleggen waar De Tapperij zit en je zegt onder aan de Julianabrug, dan weet bijna iedereen het.'

Lees ook: Tweede brug bij Boskoop? Gemeente moet ‘m van provincie zelf betalen