Minstens 1,5 miljoen euro nodig voor herstel van met instorten bedreigde Julianabrug

ALPHEN AAN DEN RIJN - Het herstelwerk aan de afgelopen zomer met instortingsgevaar kampende Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn gaat minimaal 1,5 miljoen euro kosten. Dat heeft verantwoordelijk wethouder Gert-Jan Schotanus (Nieuw Elan) laten weten aan de Alphense gemeenteraad. 'Moeten we wel doorgaan met deze brug?', vraagt RijnGouweLokaal-raadslid Ank de Groot zich op haar beurt af.

Met een vertraging van twee maanden is donderdagavond het definitieve onderzoekrapport gepresenteerd, waarin de brugschade en het benodigde reparatiewerk in kaart zijn gebracht. 'Er is ernstige schade aan het betondek', concludeert projectmanager Daan Alsem van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, dat de schade onderzocht en aanbevelingen voor het herstel heeft gedaan. Het gaat om de zijkanten, dus niet het deel van de brug waar voertuigen overheen gaan.

Hij pleit voor een 'robuuste' oplossing, waarmee de brug uit 1952 haar oorspronkelijke levensduur van honderd jaar kan behouden. Behalve technische aanpassingen betekent dat ook het plaatsen van een vangrail om de rijbanen voor auto's en fietsers van elkaar te scheiden. De totale kosten bedragen tussen de 1,5 en 1,8 miljoen euro, meldt wethouder Schotanus. Een minder ingrijpende oplossing is volgens hem anderhalve ton goedkoper, maar heeft een beperkte levensduur van vijftien jaar.

Op stel en sprong afgesloten

In juli van dit jaar moest de Koningin Julianabrug op stel en sprong worden afgesloten, omdat er tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de oeververbinding scheuren waren ontdekt. De gemeente Alphen ontkende meer dan tweeënhalve maand lang dat de brug kon instorten, maar gaf begin oktober toe dat dit wel degelijk het geval was.

'Plotseling bezwijken behoorde tot de mogelijkheden', luidde de conclusie. Zo zouden het viaduct over de Hoofstraat en het gebouw onder de brug dat door sportschool Bezemer Fitness wordt gehuurd het zomaar hebben kunnen begeven. Zowel de straat (twee weken) als de fitnessruimte (één week) was uit voorzorg tijdelijk gesloten.

Eerste scheuren in 2018 ontdekt

Al in 2018 werden de eerste scheuren aan het brugdek ontdekt, maar volgens de gemeente was er geen reden om direct maatregelen te nemen. Een jaar later besloten het gemeentebestuur en de provincie Zuid-Holland, verantwoordelijk voor het onderhoud aan de brug, om alle problemen in de zomer van 2021 aan te pakken. Bij een inspectie bleek de schade veel ernstiger dan verwacht.

Hoelang de inmiddels gestutte brug op instorten heeft gestaan, kunnen ingenieur Alsem en wethouder Schotanus niet zeggen. 'Dat is niet precies duidelijk, omdat we niet kunnen achterhalen hoe de schade is ontstaan', legt laatstgenoemde uit. De wethouder staat er nog steeds achter dat het college in eerste instantie instortingsgevaar heeft ontkend en dat ook volhield.

'Gevolgen hadden groot kunnen zijn'

'Met de kennis van toen hebben we heel adequaat gehandeld. Dat er mogelijk instortingsgevaar was, wisten we pas later, nadat er onderzoek is gedaan. En dat deel van de brug had alleen in theorie kunnen bezwijken onder een extreem zware last, bijvoorbeeld van een heel grote vrachtwagen', stelt Schotanus. 'Die kans was heel klein, maar de gevolgen hadden heel groot kunnen zijn', vult projectmanager Marco Wesseling van de provincie aan.

Schotanus neemt de aanbeveling van het ingenieursbureau over en wil daar nog voor de kerst een collegebesluit over nemen. Dan moet de gemeenteraad in het eerste kwartaal van 2022 beslissen of het benodigde geld beschikbaar wordt gesteld. Ank de Groot heeft daar haar twijfels over. 'Ik heb heel veel vertrouwen in het rapport dat er nu ligt, maar moeten we wel doorgaan met deze brug?', reageert het raadslid van RijnGouweLokaal.

Symbool voor dingen die mis kunnen gaan

'Of moeten we een discussie voeren over de toekomst en gaan we voor een heel nieuwe brug, een tunnel of een andere oplossing?' Zover wil Anouk Noordermeer (VVD) niet gaan, maar wel vindt ze dat 'de brug een symbool is geworden voor dingen die mis kunnen gaan'. Daarmee doelt ze onder meer op het feit dat de Julianabrug in 2011 al eens acuut werd afgesloten, toen die vanwege roest op instorten stond, met jaren van storingen tot gevolg.

Bovendien was de brug wereldnieuws in 2015, nadat het brugdek en twee bouwkranen bij het inhijsen bovenop huizen en winkels aan de Hooftstraat vielen. Los van alle 'nare emoties' die de Julianabrug oproept, laakt Noordermeer de communicatie van het college naar inwoners. 'U gaf het gevoel dat alles wel oké was, maar u had geen doekjes moeten winden om het feit dat er iets urgents aan de hand was', spreekt ze tot Schotanus.

Lees ook: 5 jaar na kraanongeluk met Koningin Julianabrug: Jamil mist hond en praat met psychiater